arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۷ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۹ /

سفارت امریکا، ۲ آبان ۱۳۵۸: سفیر شوروی می گوید طالقانی بسیار واقعگرا و بهشتی باهوش ترین است / او بنی صدر را مایه تمسخر می داند / امیرانتظام در مورد سفیر شوروی می گوید «اگر یک در را ببندیم، او با یک معامله از دری دیگر وارد می شود»

وینوگرادوف، سفیر شوروی اخیرا در مراسم شام اظهارات صادقانه‎ای درباره نظام انقلابی ایران داشت. او تقریبا همه رهبران مهم را ملاقات کرده است. همانطور که امیرانتظام می‎گوید «اگر یک در را ببندیم، او با یک پیشنهاد و معامله از دری دیگر وارد می شود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» قصد دارد به صورت روزانه، به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است منتشر کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: بروس لینگن کاردار سفارت آمریکا در تهران در سندی به تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۸  به نگاه سفیر شوروی به مقامات ایران اشاره کرده است.

به گزارش سرویس تاریخ «انتخاب»، متن سند مذکور که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، به شرح زیر است:

عنوان سند:‌ اظهارات شوروی درباره ایران

طبقه بندی: محرمانه

چهارشنبه، 12:08 دقیقه، 24 اکتبر 1979

از: سفارت آمریکا در تهران

به: وزیر خارجه آمریکا و سفارت آمریکا در شوروی

  1. (C – کل متن)
  2. وینوگرادوف، سفیر شوروی اخیرا در مراسم شام اظهارات صادقانه‎ای درباره نظام انقلابی ایران داشت. او تقریبا همه رهبران مهم را ملاقات کرده است. همانطور که امیرانتظام می‎گوید «اگر یک در را ببندیم، او با یک پیشنهاد و معامله از دری دیگر وارد می شود».
  3. وینوگرادوف چهار بار {امام} خمینی را ملاقات کرده است. او آیه الله را مردی بسیار درستکار می داند............ به گفته سفیر، طالقانی بسیار واقعگرا.... بود. وینوگرادوف معتقد بود بهشتی باهوش ترین و از نظر سیاسی ماهرترین در کشور....بود. بنی صدر هم که صرفا مایه تمسخر است.
  4. شوروی معتقد است که خطرناک ترین مشکل دولت انقلابی ایران، شورش کردها و با فاصله ای کوتاه پس از آن، رکود اقتصادی است. وینوگرادوف معتقد است ایرانی ها تلاش می کنند کردها را با زور و اقتصاد را با نظریات ....اسلامی کنترل کند. هیچکدام موفق نخواهد بود. هرچند مسئله کردها احتمالا به مرور حل خواهد شد، اما چشم انداز واقعی وجود دارد که کمبودها، بیکاری و دیگر مشکلات جدی اقتصادی نهایتا منجر به نارضایتی طبقات پایین تر ....  شود. این روند هم اکنون آغاز شده اما شاید دو سال طول بکشد. او شک داشت که شاید عراقی ها در ایجاد مشکل میان ایران با کردها و اعراب دخالت داشته باشند اما این نظریه را رد می کرد که شوروی ممکن است قدرت کافی برای نفوذ بر بغداد بمنظور محدود کردن عراقی ها را داشته باشد - ......

لینگن

*چند عبارات کوتاه از ترجمه سند فوق حذف شده است

نظرات بینندگان