arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

نخست‌وزیر پیشین چین درگذشت

لی پنگ، نخست‌وزیر پیشین چین، که طی اعتراضات میدان تیان‌آن‌من ۱۹۸۹ اعلام حکومت نظامی کرد، در ۹۰ سالگی درگذشت. چین به‌طور مداوم اتفاقات میدان تین‌آن‌من را سانسور کرده و از هر اشاره‌ای به آن پرهیز می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لی پنگ، نخست‌وزیر پیشین چین، که طی اعتراضات میدان تیان‌آن‌من ۱۹۸۹ اعلام حکومت نظامی کرد، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، لی پنگ روز دوشنبه غروب در پکن به‌ دلیل بیماری درگذشت. او طی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در موقعیت‌های بالای حکومتی چین بود.

او به‌دلیل نقش‌اش در سرکوب طرفداران دموکراسی که درمیدان تیان‌آن‌من به اعتراض گرد آمده بودند، به‌عنوان "قصاب پکن" نیز معروف شده است. سربازان در آن زمان "صدها" نفر از افراد غیرنظامی را کشتند.

لی پنگ بعدها از عملکرد خود به ‌عنوان یک اقدام "ضروری" دفاع کرد.

خبرگزاری شینهوا به مناسبت درگذشت او نوشته لی پنگ طی اعتراضات میدان تیان‌آن‌من "اقدامات قاطع انجام داد تا جلوی خشونت ضد انقلاب و ناآرامی را بگیرد."

چین به‌طور مداوم اتفاقات میدان تین‌آن‌من را سانسور کرده و از هر اشاره‌ای به آن پرهیز می‌کند.

"وور کایچی" یکی از رهبران معترض که اکنون در تبعید زندگی می‌کند، به بی‌بی‌سی گفت خوشحال است که لی پنگ مرده است. او اضافه کرد کسانی که عزیزان خود را در ژوئن ۱۹۸۹ از دست دادند همچنان چشم انتظار اجرای عدالت هستند.

به‌گفته کایچی "لی پنگ قصاب کشتارهای چهارم ژوئن بود و در جهان و در تاریخ او را باید با این عنوان به یاد آورد. امیدوارم روزی در کتاب‌های درسی چین از او چنین عنوان کنند."

در سال ۱۹۸۹ چه رخ داد؟

طرفداران دموکراسی در اعتراض در میدان تیان‌آن‌من را در آوریل ۱۹۸۹ تسخیر کردند و بزرگترین تظاهرات سیاسی در تاریخ چین کمونیست را آغاز کردند. این تظاهرات ۶ هفته به طول انجامید.

در شب سوم ژوئیه، تانک‌ها وارد میدان شدند و سربازان به روی معترضان آتش گشودند، بسیاری از افراد غیرمسلح در میدان و اطراف آن را کشتند و مجروح کردند.

مقامات پس ازاین واقعه گفتند که کسی در میدان کشته نشده است.

چین هرگز هیچ آمار رسمی از کشته‌شدگان اعلام نکرده است اما تخمین زده می‌شود صدها نفر کشته شدند. ناظران و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند شماری از کشته‌شده‌ها ممکن است بالغ بر هزاران نفر باشد.

نظرات بینندگان