arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۱ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۸

روند تعیین جانشین آمانو از فردا آغاز می شود

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که فردا (پنجشنبه) تشکیل جلسه می دهد تا روند بررسی تعیین جانشین «یوکیا آمانو» مدیر کل فقید این نهاد را آغاز کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روند تعیین جانشین آمانو از فردا آغاز می شودبه گزارش عصر چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از وین، ‌ پست مدیر کلی آژانس به طور خاصی حائز اهمیت است، ‌ زیرا تنش ها بین المللی در ارتباط با مساله هسته ای ایران رو به افزایش است.

«کورنل فروتا» هماهنگ کننده ارشد رومانیایی آژانس و «رافائل گروسی» سفیر آرژانتین در آژانس، از جمله جانشینان احتمالی آمانو هستند.۹۱۰۹

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که با توجه به زمان بر بودن فرآیند تعیین مدیر کلی آژانس، فردا در نشست ویژه شورای حکام، سرپرست این نهاد انتخاب می شود.

آمانو که از دسامبر ۲۰۰۹ مدیر کل آژانس بود، چند روز پیش در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

هیچ توضیحی در مورد دلیل مرگ وی داده نشد، ‌ اما وی از چند ماه پیش با بیماری دست و پنجه نرم می کرد.

قرار بود دوره سوم مدیریت وی بر آژانس نوامبر ۲۰۲۱ به پایان رسد، ‌ اما آمانو قبل از مرگ، ‌ برای اعلام استعفا به دلیل بیماری آماده می شد.

آژانس مسئول نظارت بر فعالیت های هسته ای ایران در چارچوب برجام است. حال باید دید این نهاد پس از مرگ آمانو، چه رویکردی در قبال ایران در پیش می گیرد.

آمانو در حالی درگذشت که نام او در سال‌های اخیر به برجام گره خورده بود؛ فردی که با گزارش‌های متعدد قبل و بعد از برجام، نقش قابل توجهی در انعقاد و ماندگاری توافق هسته‌ای داشت.

توانمندی آمانو در زمینه‌های حقوقی و خلع سلاح و همچنین تسلط وی به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی، او را به بهترین گزینه ژاپن برای نمایندگی این کشور در آژانس تبدیل کرد و همین ویژگی‌ها بستر را برای انتخاب وی به عنوان مدیریت آژانس از سوی شورای حکام هموار ساخت تا نزدیک به یک دهه در این سمت ابقاء شود.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از طریق «نیکی هیلی» نماینده قبلی واشنگتن در سازمان ملل بیشترین تلاش را برای جهت دهی به گزارش‌های آژانس به کار بست، اما دیدارها و گفت وگوهای هیلی با آمانو راه به جایی نبرد. به رغم خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته، آمانو همچنان ایران را در گزارش‌های متعدد خود پایبند به برجام معرفی کرد و خواستار پایبندی همه طرف‌ها به این توافق شد.

نظرات بینندگان