arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸

«آ سه آن» بجای آمریکا دومین شریک تجاری چین شد

درپی کاهش حجم مبادلات تجاری چین و آمریکا، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن» به دومین شریک بزرگ تجاری چین تبدیل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درپی کاهش حجم مبادلات تجاری چین و آمریکا، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن» به دومین شریک بزرگ تجاری چین تبدیل شد.

اداره کل گمرک چین روز پنجشنبه در گزارش آماری خود آورده است ارزش مبادلات تجاری میان این اتحادیه و چین در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰.۵ درصد رشد کرده و به دو هزار میلیارد یوان (هر دلار معادل ۷.‏۶‬ یوان) رسیده است که این رقم معادل ۱۳.۵ درصد کل ارزش تجارت خارجی چین است با این حساب «آ سه آن» به دومین شریک تجاری بزرگ چین تبدیل شده و این جایگاه را از آمریکا گرفته است.

«آسه‌آن» مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو انجمن و ثبات منطقه تلاش می‌کنند این انجمن در سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند «آسه‌آن» علاوه بر رشد سیاسی و اقتصادی، بر پیشرفت‌های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی-فرهنگی بین کشورهای عضو و تعیین راهبردهایی برای حل مشکلات منطقه نیز تأکید دارد.

مناقشه تجاری بزرگی که میان چین و آمریکا در جریان است و از یک سال قبل به این طرف عرصه های اقتصادی، تجاری و صنعتی میان دو کشور را فرا گرفته باعث شده است تا آمریکا دیگر یک شریک بزرگ تجاری برای چین نباشد.

ارزش مبادلات تجاری چین و آمریکا در شش ماه اول سال جاری میلادی به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد یوان رسید که معادل ۱۲ درصد از کل تجارت خارجی چین است و در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی ۹ درصد کاهش نشان می دهد.

آمار گمرک چین نشان می دهد که صادرات این کشور به آمریکا در ماه ژوئن (خرداد-تیر) امسال ۸ درصد و واردات چین از آمریکا نیز ۳۱ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال میلادی ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

چین از پیشرفت در روابط تجاری با آسیای جنوب شرقی ابراز خرسندی کرده و آن را نمادی از حمایت طرفین از نظام چند جانبه تجاری و مخالفت با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا دانسته است.

از سوی دیگر پیش بینی می شود با توجه به اجرای طرح های مرتبط با راه ابریشم نوین چین در آینده، «آ سه آن» سهم بیشتری از تجارت خارجی چین را در اختیار بگیرد و بتدریج رتبه آمریکا در میان کشورهای بزرگ طرف تجاری چین کاهش خواهد یافت.

نظرات بینندگان