arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

روحانی:‌ شهید بهشتی می گفت در لندن نمان، برای ادامه تحصیل در دانشگاه هاروارد به آمریکا برو / به من گفت «از این‌که می‌توانی خیلی خوب انگلیسی صحبت کنی، خوشحال شدم»

شهید بهشتی گفت: مقدمات سفر شما به آمریکا آماده است و حتی دوستان ایشان به زودی فرم دانشگاه‌ها را می‌فرستند تا من تکمیل کنم و با مدارک تحصیلی بفرستم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»: حسن روحانی در کتاب خاطرات خود به ماجرای توصیه تحصیلی شهید بهشتی به او اشاره کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ در اوایل تیرماه [۱۳۵۷] مطلع شدم که دکتر بهشتی به لندن آمده است. آدرس منزلی که در آن‌جا سکونت داشت گرفتم و بعدازظهر خدمت ایشان رفتم. ایشان با خانواده‌شان به لندن آمده بود و از آن‌جا عازم چند کشور دیگر اروپایی بود. یکی از اهداف ایشان سامان‌دهی انجمن‌های اسلامی در کشورهای اروپایی بود.

یکی از سوالات ایشان از من، وضع انجمن اسلامی لندن و سایر شهرهای انگلیس بود. من تا آن روز به غیر از انجمن اسلامی لندن، فعالیت دانشجویان منچستر و لیورپول و چند شهر دیگر انگلیس را دیده بودم و کم و بیش از فعالیت آن‌ها و نوع ارتباط آن‌ها با یکدیگر آشنا بودم که به طور مفصل برای ایشان توضیح دادم. البته ایشان قبلا در انجمن اسلامی دانشجویان لندن سخنرانی کرده بود و با برخی از چهره‌های انجمن، آشنا بود.

بحث طولانی شد، موقع شام از من خواستند که بمانم و حتی شب هم آن‌جا باشم که اگر بحث‌های ما طولانی شد، مشکلی نباشد. من به وسیله تلفن به یکی از دوستانم خبر دادم که اگر شب نیامدم، نگران نباشد. حدود ده دقیقه‌ای با تلفن صحبت می‌کردیم و متوجه نبودم که دکتر بهشتی به مکالمات تلفنی ما توجه دارد. بعد از تلفن، دیدم دکتر بهشتی خیلی خوشحال است. گفت: در این مکالمه تلفنی به صحبت‌های شما دقیق شدم و از این‌که می‌توانی خیلی خوب انگلیسی صحبت کنی، خوشحال شدم. بعد از من سوال کرد که از چه دانشگاهی پذیرش گرفته‌ام. البته در آن مقطع فرم چندین دانشگاه را تکمیل کرده و فرستاده بودم، ولی جز یک مورد هنوز از بقیه دانشگاه‌ها پاسخی دریافت نکرده بودم. ایشان استدلال کرد که برای دانشگاه در آن‌جا نمانم و به آمریکا بروم. نظر ایشان ادامه تحصیل در دانشگاه هاروارد بود. گفت: مقدمات سفر شما به آمریکا آماده است و حتی دوستان ایشان به زودی فرم دانشگاه‌ها را می‌فرستند تا من تکمیل کنم و با مدارک تحصیلی بفرستم.

برگرفته از خاطرات دکتر حسن روحانی؛ جلد اول: انقلاب اسلامی (۱۳۴۱-۱۳۶۷)،تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳۸۷، صص ۴۴۶ و ۴۴۷

نظرات بینندگان