arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸

لایو خبر - ۴ مرداد ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش ترامپ به دریافت مالیات در فرانسه از شرکتهای آمریکایی: حماقت مکرون را تلافی می کنیم!
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۲۳:۰۰

فرانسه اعلام کرد که دریافت مالیات از شرکت‌های فناوری اطلاعات آمریکایی که درآمد سالیانه جهانی بیش از 750 میلیون یورو داشته و در فرانسه نیز دست کم 25 میلیون یورو فروش داشته باشند،‌آغاز خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در پیامی در توئیتر به شدت از اقدام فرانسه در اعمال مالیات اضافی بر شرکت‌های فناوری اطلاعات این کشور در فرانسه انتقاد کرد.

ترامپ در این توئیت نوشت که «حماقت ماکرون» اقدامات متقابل علیه این کشور را به همراه خواهد داشت.

درگیری سپاه کردستان با یک تیم ضدانقلاب/یک پاسدار شهید و تعدادی ضدانقلاب به هلاکت رسیدند
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۲۲:۵۸

به گزارش روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء، صبح امروز پاسداران مرزدار سپاه بیت‌المقدس کردستان در منطقه هوار ژونین دله‌مرز در شهرستان سروآباد با یک تیم از عناصر گروهک‌های ضدانقلاب برخورد کرده و با آنان درگیر می‌شوند.

در این درگیری تعدادی از نیروهای ضدانقلاب به هلاکت رسیده و مجروح شدند و مقدار قابل‌توجهی سلاح و مهمات آنان به دست نیروهای سپاه منهدم شده است.

همچنین در این درگیری، سیدهادی از نیروهای سپاه کردستان زخمی شد که در حین انتقال به بیمارستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

وزیر خارجه آلمان: در کارزار فشار حداکثری علیه ایران مشارکت نمی‌کنیم
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۲۲:۵۷

هایکو ماس در خصوص طرح انگلیس برای تشکیل یک ائتلاف دریایی برای آنچه «حمایت از تردد آزاد کشتی‌ها در تنگه هرمز» خوانده شده است نیز تصریح کرد: «هرگاه اهداف این طرح شفاف‌تر شود،‌ در مورد پیوستن به آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

روز دوشنبه «جرمی هانت» وزیر خارجه سابق انگلیس اعلام کرده بود کشورش به دنبال این است تا با همکاری دیگر کشورهای اروپایی یک نیروی حفاظت دریایی را به‌منظور حمایت از تردد آزاد کشتی‌ها در تنگه هرمز به منطقه اعزام کند.

کشتی ایرانی در دریای خزر غرق شد
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۱۸:۳۲

کشتی باری ایران که در نزدیکی بندر لنکران جمهوری آذربایجان دچار سانحه شده بود، غرق شد.

بخش مدیریت بحران وزارت شرایط اضطراری آذربایجان، از ارسال دو بالگرد به محل حادثه برای کشتی ایرانی باری شباهنگ در دریای خرز در سی کیلومتری ساحل آذربایجان ارسال کرده است.

گفته می‌شود که دو بالگرد آذربایجانی توانسته‌اند نه تن از خدمه این کشتی را نجات دهند.

مردادماه بتن‌ریزی «نیروگاه اتمی شماره ۲ بوشهر» آغاز می‌شود
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۱۶:۱۳

رییس سازمان انرژی اتمی از سهم ۲.۷ درصدی انرژی هسته‌ای در تامین برق کشور خبر داد و گفت: اواسط مردادماه بتن‌ریزی نیروگاه شماره ۲ بوشهر آغاز می شود.

علی‌اکبر صالحی توضیح داد: اواسط تا اواخر مردادماه سال جاری بتن‌ریزی نیروگاه شماره 2 اتمی بوشهر آغاز خواهد شد و مطابق برنامه 6 سال آینده نیروگاه دوم آماده بهره‌برداری و 8 سال آینده نیروگاه3 بوشهر آماده خواهد شد.

اقتصاد ایران سال آینده از رکود خارج می‌شود
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۱۲:۰۰

در جدیدترین گزارش بازبینی شده صندوق بین‌المللی پول از کشورهای جهان، نرخ رشد اقتصاد ایران برای سال جاری میلادی منفی ۶ درصد پیش‌بینی شده است اما برای سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران به ترتیب معادل ۰.۱۹۴ درصد، ۰.۸۵۸ درصد، ۰.۹۶۷ درصد، ۰.۹۷۳ درصد و ۱.۰۸۳ درصد باشد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده است ثبات قیمت‌ها به اقتصاد ایران بازگردد به گونه‌ای که نرخ تورم که امسال با رسیدن به حدود ۳۹ درصد، به یکی از بالاترین سطوح سال‌های اخیر خود رسیده است، از سال آینده با شیبی محسوس کاهش خواهد یافت و به ۳۱ درصد در سال ۲۰۲۰، ۲۹ درصد در سال ۲۰۲۱، ۲۷ درصد در سال ۲۰۲۲ و حدود ۲۵ درصد در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت.

ادعای سی ان ان: ایران یک موشک بالستیک آزمایش کرد
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۱۰:۱۶

یک مقام آمریکایی به خبرنگار شبکه خبری سی.ان.ان گفته است که ایران اواخر روز چهارشنبه، دوم مرداد، یک موشک بالستیک میان‌برد، از نوع شهاب سه، با برد تقریبی ۱۰۰۰ کیلومتر آزمایش کرده است.

حکم دادگاه عالی بریتانیا علیه ایران درباره قرارداد فروش تانک در دوره شاه
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۰۹:۳۳

دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی به نفع یک شرکت تسلیحاتی بریتانیایی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند.

قرارداد ایران و بریتانیا برای خرید تانک‌های چیفتن مربوط به دوران قبل از انقلاب است. توافق بر سر خرید هزار و ۵۰۰ تانک چیفتین در سال ۱۹۷۱ به دست آمد و ایران نیز در سال ۱۹۷۶، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این تانک‌ها پرداخت کرد.

در فاصله سه سال بعد از امضای قرارداد، بریتانیا حدود ۱۵۰ تانک به ایران تحویل داد. اما وقوع انقلاب اسلامی موجب شد تا تحویل باقی تانک‌ها متوقف شود.

در نهایت ایران بابت این قرارداد از شرکت بریتانیایی "خدمات بین‌المللی نظامی" در دیوان بین‌المللی تجارت در پاریس شکایت کرد و دو رای به نفع خود گرفت. هم بازگرداندن پول هم دریافت سود. 

ایران ۹ خدمه کشتی الریاح را آزاد کرد
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۰۹:۳۱

مقامات هندی روز جمعه آزادی ۹ تن از ۱۲ خدمه کشتی الریاح که در اوایل جولای (تیرماه) توسط ایران توقیف شده بود را تأیید کردند.

پمپئو: اگر لازم باشد برای مذاکرات به تهران می‌روم
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۰۹:۳۰

 مایک پمپئو در گفت‌وگو با تلویزیون بلومبرگ در پاسخ به این سوال که آیا علاقمند است که به تهران سفر کند، گفت: «قطعا. اگر این تماس باشد، با خوشحالی به آنجا می‌روم و از این فرصت برای گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران استفاده می‌کنم.»

اوکراین خدمه کشتی روسیه را آزاد کرد
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۰۹:۲۹

سفارت روسیه در اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که ۱۰ تن از خدمه کشتی توقیف شده روسیه توسط اوکراین آزاد شده اند اما کشتی همچنان در توقیف این کشور قرار دارد.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۰۹:۲۲

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان