arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸

ویدیو/ سقوط یک افراخته؛ مجاهدی که همه چیز را لو داد/ از وحید افراخته چه می دانید؟

رحمان افراخته مشهور به وحید در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در مشهد به دنیا آمد. هنگام دانشجویی در رشته برق دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف) جذب سازمان مجاهدین خلق شد. ظرف مدت کوتاهی به یکی از اصلی‌ترین مهره‌های عملیاتی سازمان بدل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 

رحمان افراخته مشهور به وحید در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در مشهد به دنیا آمد.

هنگام دانشجویی در رشته برق دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف) جذب سازمان مجاهدین خلق شد.

ظرف مدت کوتاهی به یکی از اصلی‌ترین مهره‌های عملیاتی سازمان بدل شد.

پس از ضربه شهریور ۵۰، که در پی لو رفتن عملیات خرابکاری و انفجار در جشن‌های ۲۵۰۰ ساله مجاهدین از سوی ساواک و در فاصله شهریور تا آبان به آن‌ها وارد آمد، افراخته متواری و مخفی شد.

در دوران اختفا با نام‌های مستعار «بهمن»، «حیدر»، «حر»، «بابک» و «وحید» همچنان در سازمان حضوری فعال داشت.

در این مدت او در چندین عملیات از جمله ترور ناموفق شعبان جعفری، انفجار مقابل هتل شاه‌عباسی اصفهان، ترور دو مستشار نظامی آمریکا (به نام‌های سرهنگ شفر جویز و جک ترنرویل) و... ایفای نقش کرد.

در سال ۵۴ که سازمان مجاهدین خلق در اثر ایده‌های تقی شهرام تغییر ایدئولوژیک داد، افراخته نیز در این فرایند قرار گرفت و بعد از مدتی چنان در ایده‌های مارکسیستی سازمان غرق شد که در تصفیه خونین ایدئولوژیک و شهادت مجید شریف‌واقفی و ترور ناموفق مرتضی صمدیه لباف نقش اصلی متعلق به او بود.

پس از ترور مستشاران آمریکا، ساواک بر دستگیری عاملان آن تمرکز کرد. در نهایت در تاریخ ششم مرداد ۵۴ زمانی که وحید افراخته و محسن خاموشی، به بهانه کارهای سازمانی با مرتضی صمدیه لباف در نظام‌آباد قرار گذاشته بودند تا او را از بین ببرند، توسط ساواک دستگیر شد.

افراخته پس از دستگیری به سرعت همه اطلاعات خود درباره سازمان و اعضا را لو داد و حتی همراه مامورین ساواک در خیابان‌ها به دنبال مبارزان انقلابی چون حسن ابراری افتاد.

حجت‌الاسلام نصرت انصاری (مسئول بانک تعاون اسلامی قم) را هم افراخته لو داد.

تصورش این بود که با این اقرارها از اعدام رهایی پیدا می‌کند اما ساواک پس از استفاده از او، به دلیل تقید به کاپیتولاسیون در چهارم بهمن ۱۳۵۴ به جوخه اعدامش سپرد.

نظرات بینندگان