arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

انتخابات والیبال، شاید وقتی دیگر/ همه برای یک نفر!

با شرایطی که پیش روی والیبال قرار دارد ممکن است انتخابات در سال آینده برگزار شود!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش فارس، 31 تیرماه بود که سایت فدراسیون والیبال اعلام کرد «با اعلام اسبقیان مدیرکل دفتر مشترک فدراسیون ها زمان انتخابات فدراسیون والیبال مشخص شد. به این ترتیب و بر اساس اعلام اسبقیان ثبت نام برای حضور در انتخابات فدراسیون والیبال از روز دوشنبه مورخ 7 مردادماه آغاز خواهد شد.»

این خبر دوام زیادی نداشت و روز گذشته فدراسیون والیبال خبر دیگری منتشر کرد مبنی بر اینکه «بر اساس ابلاغ وزارت ورزش و جوانان، ثبت نام از داوطلبین احراز پست ریاست فدراسیون والیبال به بعد از مسابقات قهرمانی نوجوانان (پسر) جهان موکول شد. بدیهی است زمان شروع ثبت نام از واجدین شرایط متعاقبا توسط دبیر مجمع فدراسیون والیبال اطلاع رسانی خواهد شد.»

 

این خبر یکی از عجیب‌ترین خبرهایی بود که در شرایط کنونی می‌توانست منتشر شود، چراکه حدود 2 ماه از سرپرستی غیرقانونی افشین داوری می‌گذرد و هیچ مقام مسئولی هم توجهی به این موضوع ندارد؛ گویا آقایان اصلاً قانون را قبول ندارند!

در تبصره 2 ماده 10 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی ایران که در سال 1381 به تصویب هیات وزیران رسید، به صراحت آمده است: «رئیس سازمان بلافاصه پس از عزل و یا قبول استعفای رئیس فدراسیون فردی را به عنوان سرپرست منصوب خواهد نمود. مجمع عمومی مکلف است حداکثر ظرف مدت ۶ ماه در مورد انتخاب رئیس جدید فدراسیون با رعایت مقررات اقدام نماید.»

این روزها خبرهایی هم از وزارت ورزش به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه محمدرضا داورزنی در اندیشه حضور دوباره در فدراسیون والیبال است و در این مسیر باید از سمت خود در وزارت ورزش کناره‌گیری کند. در همین راستا خود داورزنی هم در مصاحبه‌ای گفته بود که اگر بتواند دل مردم را در والیبال شاد کند، چرا نباید بیاید؟! از طرفی این روزها موضوعات دیگری هم پیرامون داورزنی مطرح می‌شود که اگر صحت داشته باشد، می‌توان آن را به عقب افتادن تاریخ ثبت‌نام از نامزدهای فدراسیون والیبال ارتباط داد!

 

«مهندسی انتخابات» یکی از تکراری‌ترین اصطلاحات این روزهای ورزش کشور است. این موضوع با شایعه حضور داورزنی در والیبال پررنگ‌تر از سایر رشته‌ها است. از سوی دیگر برخی اقدامات از جمله برگزاری مجمع عمومی فدراسیون در مشهد رنگ و بوی واقعیت به این شائبه می‌بخشد. جابجا کردن رسمی و غیر رسمی زمان ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات فدراسیون هم از دیگر عواملی است که حساسیت روی بحث مهندسی انتخابات را بیشتر می‌کند.

قطعاً هنوز در یاد اهالی والیبال هست که مسئولین وزارت ورزش اعلام کرده بودند که انتخابات این فدراسیون، پس از پایان لیگ ملت‌های والیبال برگزار می‌شود. لیگ ملت‌ها هم تمام شد و ایران عنوان پنجم را در آن پیکارها کسب کرد و اتفاقی رخ نداد. پس از آن همه تصور می‌کردند که شاید مسابقات انتخابی المپیک بهانه‌ای برای تعویق زمان انتخابات باشد، اما مسئولان وزارت ورزش در اقدامی دور از تصور رقابت‌های نوجوانان را بهانه کردند!

مسابقات والیبال نوجوانان جهان از 30 مرداد تا 8 شهریور برگزار می‌شود و در حالت عادی ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات باید از 10 شهریور ماه آغاز شود، اما موضوع این است که مسابقات نوجوانان جهان پایان برنامه‌های فدراسیون نیست، چراکه تیم ملی ایران باید از 22 تا 30 شهریور در مسابقات قهرمانی آسیا و از 9 تا 23 مهر در جام جهانی به میدان برود.

 

با توجه به اینکه شانس ایران در مرحله اول رقابت‌های انتخابی المپیک به میزبانی روسیه کم است، احتمال دارد فدراسیون تمام تمرکزش را روی مسابقات انتخابی المپیک در آسیا که از 16 تا 22 دی برگزار می‌شود، معطوف کند. حال با این شرایط آقایان در وزارت ورزش چه زمانی را مناسب خواهند دانست تا اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات را فراهم کنند؟ ثبت‌نام و تایید صلاحیت‌ و ... پروسه‌ای است که شاید حدود 2 ماه طول بکشد و با شرایطی که پیش روی والیبال قرار دارد ممکن است انتخابات در سال آینده برگزارشود!

نظرات بینندگان