arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۲۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

تیم تحقیق پرونده خاشقچی: ولیعهد سعودی در این جنایت دست داشت

«هلنا کندی» عضو تیم تحقیقات بین المللی پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی روز دوشنبه تاکید کرد که مقام های ارشد عربستان سعودی از جمله محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل این روزنامه نگار عربستانی دست داشتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تیم تحقیق پرونده خاشقچی: ولیعهد سعودی در این جنایت دست داشتبه گزارش پایگاه خبری عربی 21، کندی که در یک کنفرانس خبری در لندن صحبت می کرد، با استناد به گزارش اگنس کالامارد گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی گفت: این جنایت یک قتل عمد محسوب می شود و مسئولیت آن با دولت سعودی است و انگشت اتهام مشخصا و به صورت مستقیم متوجه مقام های بلندپایه سعودی از جمله محمدبن سلمان است.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، مهرماه سال گذشته یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در محل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان درباره بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

وی در این کنفرانس خبری که از سوی «آلبرتو کاستا» نماینده مجلس عوام از حزب محافظه کار انگلیس برگزار شد، همچنین درباره شمار اعدام ها در عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت: در سال جاری میلادی 134 نفر در عربستان اعدام شدند.

این عضو تیم تحقیق بین المللی همچنین به 37 شهروند سعودی که اردیبهشت سال جاری اعدام شدند نیز اشاره کرد و گفت: شمار زیادی از آن ها از اقلیت شیعه عربستان هستند که به خاطر شرکت در اعتراض ها در شرق عربستان دستگیر و سپس اعدام شدند.

کندی در ادامه گفت: این شهروندان سعودی پیش از اینکه اعدام شوند مورد شکنجه قرار گرفتند سپس به صورت ناعادلانه ای محاکمه و محکوم شدند.

وی افزود: گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام های فرقانونی از مقام های سعودی خواسته است تا به صورت فوری اجرای حکم اعدام را متوقف کنند و همچنین اطلاعات لازم درخصوص شمار و هویت افرادی را که در این کشور در انتظار اعدام هستند، منتشر کنند و اجساد آن هایی که اعدام شدند را به خانواده هایشان تحویل دهند.

عربستان سوم اردیبهشت ماه نیز ۳۷ شهروند سعودی را که اغلب از شیعیان قطیف، احساء و مدینه منوره بودند، به ضرب شمشیر اعدام کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان