arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۰۸ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

سئول: کره شمالی یک موشک بالستیک کوتاه برد دیگر آزمایش کرد

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که پرتابه های شلیک شده توسط کره شمالی موشک بالستیک کوتاه برد و مشابه نوعی بوده که هفته گذشته آزمایش شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که پرتابه های شلیک شده توسط کره شمالی موشک بالستیک کوتاه برد و مشابه نوعی بوده که هفته گذشته آزمایش شد.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گزارش داد که پرتابه های شلیک شده توسط کره شمالی دو فروند موشک بالستیک کوتاه برد بوده که از ساحل شرقی این کشور شلیک شده است.

به گفته ارتش کره جنوبی، موشک اول در ساعت 5:06 و دومی ساعت 5:27 دقیقه بامداد چهارشنبه (به وقت محلی) از منطقه کاملا در نزدیک بندر «وونسان» در ساحل شرقی کره شمالی شلیک شده و هر دو در ارتفاع 30 کیلومتری مسافتی حدود 250 کیلومتر را طی کرده است.

این در حالی است که یونهاپ پیشتر به نقل از ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفته بود که این موشک ها از شبه جزیره «هودو» در استان «هامگیونگ جنوبی» شلیک شده است.

کره شمالی شش روز پیش نیز دو موشک بالستیک کوتاه برد را آزمایش کرد اما «جئونگ کیئونگ دو» وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرد که نوع موشک های آزمایش شده در بامداد امروز مشابه موشک های هفته پیش است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه ای «آزمایش های موشکی پی در پی» توسط کره شمالی را در ارتباط با کاهش تنش در شبه جزیره کره «غیرمفید» دانست و خواستار متوقف این آزمایش ها شد.

شش روز پیش ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی دو پرتابه ناشناس را در ساحل شرقی این کشور آزمایش کرده است.

دولت کره جنوبی همچنین بعد از جلسه شورای امنیت ملی که به همین منظور برگزار شد، اعلام کرد پرتابه های کره شمالی نوع جدیدی از موشک های بالستیک کوتاه برد هستند.

مقامات ارتش کره جنوبی گفتند از دو پرتابی که کره شمالی به سوی دریای ژاپن شلیک کرده بود، دومین پرتابه بیش از ۶۹۰ کیلومتر پرواز کرد که طولانی تر از میزان تجزیه و تحلیل اولیه بود.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود این دو پرتابه حدود ۴۳۰ کیلومتر پرواز کرده و به ارتفاع بیش از ۵۰ کیلومتری رسیدند.

این دو موشک به فاصله ۲۰ دقیقه از یکدیگر و از شهر ونسان در شرق کره شمالی شلیک شدند.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی آزمایش های هفته گذشته کشورش را هشداری به کره جنوبی برای توقف واردات تسلیحات با تکنولوژی های جدید و همچنین رزمایش های مشترک با آمریکا توصیف کرد.

کیم روز جمعه بدون اشاره به نام آمریکا که به صورت مشترک با کره جنوبی این رزمایش ها را برگزار می کند، گفت: مجبوریم آزمایش سلاح های فوق العاده قدرتمند خود را با هدف مقابله با تهدیدات بالقوه و مستقیمی که امنیت کشورمان را از سوی کره جنوبی تهدید می کند، انجام دهیم.

کره شمالی که از چند ماه پیش از آغاز مذاکرات خلع سلاح هسته ای با آمریکا آزمایش های هسته ای و موشکی خود را متوقف کرده بود، پس از این توقف چند ماهه برای چندمین بار در ماه اخیر دست به آزمایش موشکی زده است.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی پس از دومین نشست سران دو کشور در هانوی پایتخت ویتنام به دلیل عدم تفاهم درباره مفاهیمی همچون خلع سلاح هسته ای و سطح درخواست های دو طرف به بن بست کشیده شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای اولین بار سال گذشته در پایتخت سنگاپور دیدار کرده و توافقی کلی و دو صفحه ای را امضا کردند.
نشست دوم آن ها در میان ضیافت ناهار نیمه کاره رها شد و هر دو طرف یک دیگر را مقصر آن می بینند.
کره شمالی گفته است که ترامپ خواستار تحویل همه تاسیسات هسته ای این کشور شده و مذاکرات را به بن بست کشانده است. این در حالی است که آمریکا مدعی است پیونگ یانگ رفع همه تحریم ها را به عنوان پیش شرط خلع سلاح هسته ای مطرح کرده است.
پیونگ یانگ ادعای آمریکا را رد کرده و اعلام کرد که کیم در دیدار دوم با ترامپ خواستار رفع برخی از تحریم ها شده بود.
ترامپ و کیم پس از کش و قوس فراوان اوایل تیرماه در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره با یکدیگر دیدار کردند.
ترامپ که به کره جنوبی رفته بود، با حضور در این منطقه با کیم دست داد و سپس به دعوت او به عنوان اولین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا از مرز کره شمالی عبور کرده و پا در خاک این کشور نهاد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان