arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۸۱۵
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۴ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

احتمال آلرژی‌زا بودن یک داروی پرمصرف

نتایج بررسی‌های تازه حاکی از ارتباط مصرف داروهای ضد اسید معده با خطر ابتلا به آلرژی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج بررسی‌های تازه حاکی از ارتباط مصرف داروهای ضد اسید معده با خطر ابتلا به آلرژی است.

نتایج یک آزمایش جدید نشان می‌دهد افرادی که از داروهای ضد اسید معده مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر احتمال دارد به دلیل آلرژی‌های تنفسی از قبیل تب یونجه یا آسم به مصرف دارو نیاز پیدا کنند.

این مطالعه تایید نمی‌کند که مصرف داروهای ضد اسید معده موجب آلرژی می‌شود اما شواهد متعددی وجود دارد که حاکی از ارتباط این دو با یکدیگر است.

داروهای ضد اسید معده از طریق کاهش تولید اسید در معده عمل می‌کنند. این داروها اغلب در مواقع رفلاکس دستگاه گوارش توصیه می‌شود که بر اثر آن، اسید معده به مری راه پیدا می‌کند.

معمولا داروهای ضد اسید معده از جمله داروهای کم‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. اما در سال‌های اخیر گروهی از کارشناسان نسبت به زیاده‌روی در مصرف این داروها هشدار داده‌اند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این داروها عملکرد سیستم ایمنی را تغییر داده و احتمال ابتلا به برخی عفونت‌های باکتریایی را افزایش می‌دهند زیرا می‌توانند توازن باکتری‌ها در روده را تغییر دهند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از آنجاییکه مصرف این داروها تولید اسید معده را کند می‌سازد، پروتئین‌های غذایی به میزانی که باید تجزیه نمی‌شوند. این پروتئین‌ها قادر خواهند بود سیستم ایمنی را حساس کرده و واکنش‌ حساسیت‌زا را در بدن افراد مبتلا به آلرژی غذایی به دنبال داشته باشد.

در این بررسی اطلاعات بیش از هشت میلیون نفر در اتریش مورد مطالعه قرار گرفت. محققان به ارزیابی نسخه‌های پزشکی آنان در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ پرداخته و بر داروهای ضد اسید معده و آلرژی متمرکز شدند.

به گزارش ساینس مگ، آنها مشاهده کردند به طور میانگین افرادی که از داروهای ضد اسید معده مصرف کرده‌اند دو برابر بیشتر احتمال دارد بعدها داروهای ضد آلرژی از قبیل آنتی هیستامین مصرف کنند.

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان