arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

الجزیره: سایه سنگین نژادپرستی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

شبکه خبری الجزیره روز چهارشنبه در گزارشی به بازگشت نژادپرستی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا پرداخت و نوشت: مساله نژادپرستی در این کشور به عرصه بحث و جدال میان جمهوری خواهان و رقبای دموکرات در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آتی تبدیل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الجزیره: سایه سنگین نژادپرستی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکاالجزیره در این مقاله افزود: ورود باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا به کاخ سفید در سال ۲۰۰۸ نقطه عطفی در تاریخ کشوری بود که تاریخ برده داری در آن به طور کامل از بین نرفته بود.

بیش از یک دهه از آن زمان می گذرد و امروز نیز تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا مانند سال ۲۰۱۲ پیرامون روابط میان گروه های قومی و نژادی می چرخد. این موضوع به یک مساله جدال برانگیز و محوری برای ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا و رقبای دموکراتش تبدیل شده است.

خانم "اندریا گلیسپی" استاد علوم سیاسی دانشگاه اموری آمریکا معتقد است: مراحل آغازین تبلیغات انتخاباتی نشان داد که تعیین رئیس جمهور سیاه پوست "راه حل معجزه آسایی برای حل مشکلات آمریکا درباره مسئله نژادپرستی نیست؛ مشکل اصلی، مربوط  به ساختار خود نظام می شود.

 

** حمله ترامپ به سیاه پوستان 

ترامپ با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، حملات و انتقاداتش علیه نامزدهای سیاه پوست و نمایندگان اقلیت ها را بیشتر کرده است. او با حمله به چهار نماینده دموکرات به آنها گفت "به کشور خودتان برگردید، به جایی که از آن آمدید". "ایلیا کومینگز" نماینده سیاه پوست و "آل شاربتون" فعال حقوقی از جمله کسانی بود که در معرض این تهدید ترامپ قرار گرفتند.

این سخنان و مواضع، خشم دموکرات ها از جمله "نانسی پلوسی" رئیس مجلس  نمایندگان را برانگیخت و ترامپ را به نژاد پرستی متهم کرد.

ترامپ حتی قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 از اوباما به شدت انتقاد کرد و گفت که او در آمریکا به دنیا نیامده است. با این سخنان، در قانونی بودن ریاست جمهوری اوباما شک و شبهه ایجاد کرد. به محض ورود به کاخ سفید ، طی حکمی ورود مسلمانان به آمریکا را نیز منع کرد.

در تابستان سال ۲۰۱۷، سخنان ترامپ درباره حوادث  شهرک شارلوتسویل در ایالت ورجینیا  باعث ایجاد درگیری میان نئونازی ها و مخالفان شد.

"سیلستی مونوتویا" استاد دانشگاه کلرادو نیز بر این باور است که حقوق مدنی در حال حرکت به سمت ایجاد معیارهایی است که استعمال واژه های نژادپرستانه را ممنوع می کند؛ اما ترامپ مخالف این معیارهاست.

 

**آرا سیاه پوستان

در مقابل، نامزدهای دموکرات، در تلاش برای جذب آرای سیاه پوستان هستند. به نحوی که سخنان سنتاتور  "کامالا هریس" در اولین مناظره تبلیغاتی اش بحث و جدل هایی ایجاد کرد. او در این مناظره به "جو بایدن" نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری که شانش بیشتری برای پیروزی دارد، درباره تصمیمات سابقش درخصوص برابرهای نژادی حمله کرد.

تا جایی که اغلب نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند که آنها در حال بررسی موضوع پرداخت غرامت به بردگان سیاه پوست هستند.

در همین راستا، ناظران معتقدند که مشارکت ضعیف سیاه پوستان آمریکایی یکی از دلایل شکست "هیلاری کیلنتون" در انتخابات سال ۲۰۱۶ بود. ژیلیسبی استاد دانشگاه در این باره می گوید: باید رنگین پوستان را به رفتن پای صندوق رای ترغیب و تشویق کرد. نامزدها باید ثابت کنند که به عدم برابری موجود در کشور و شرایطی که رنگین پوستان در آن زندگی می کنند، اهمیت می دهند.

"ژاک نهیزل" استاد دانشگاه بافلو، درباره ایده انتقال جامعه به دوران مابعد از نژادپرستی بویژه پس از روی کارآمدن و ایراد سخنان و گفتمان های نژادپرستانهی ترامپ می گوید: بروز انقلابی در این باره بعید نیست همانطور که در تاریخ رخ داد. جنگ داخلی آمریکا در سال های ۱۸۶۱ و ۱۸۶۵ منجر به آزادی برده ها شد، سپس دوران آپارتاید فرا رسید آن هم در دهه شصت قرن بیستم از میان رفت.

نظرات بینندگان