arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۳ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

یادداشت‌های علم، پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۵۴: آموزگار و انصاری هر دو مارک آمریکایی دارند

شام با دوست خود دکتر عالیخانی خوردم. قدری تخته‌ بازی کردیم، مدتی هم صحبت در مورد حزب داشتیم. متاسفانه باید بگویم افکار عمومی از برقراری این دو جبهه تحت قیادت آموزگار و انصاری که هر دو مارک آمریکایی دارند واخورده است، به خصوص که در این ایام ترک‌ها چه رفتار تند و خشنی با آمریکایی‌ها می‌کنند، یعنی بر اثر لغو نکردن تحریم صدور اسلحه از طرف کنگره (سنا قبلا تحریم را لغو کرده بود)، تمام [پایگاه‌های] base آمریکایی‌ را در ترکیه زیر نظر گرفتند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یادداشت‌های علم، پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۵۴: آموزگار و انصاری هر دو مارک آمریکایی دارندپس از انتشار خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، «انتخاب» قصد دارد این بار بخش های گزیده ای از خاطرات دیگر شخصیت های مهم و تاثیرگذار کشور را روزانه، مرور و منتشر کند

به گزارش انتخاب، در خاطرات اسدالله علم آمده است:

بعدازظهر در جشن شرکت ملی نفت به مناسبت روز نفت (روز حاکمیت مطلق بر نفت، نه روز ملی شدن نفت) شرکت کردم. روز بسیار مهمی است، چون واقعا در این روز اراده و همت شاه تمام بندها را پاره کرد و آن‌ها به جای آن‌که آقای ما باشند عامل ما شدند. حتی عامل هم نه، یک شرکت شیمیایی خریدار نفت شدند. به علاوه مسئله قیمت‌گذاری مصنوعی برای نفت و آن بازی‌ها تمام به سرآمد، نفت تقریبا قیمت طبیعی خود را یافت که با سایر امتعه[ای] که ما از خارج می‌خریم وفق می‌دهد. یعنی قیمت ۱/۸ دلار [قیمت تمام‌شده] posted price که به ما می‌دادند یا ۱۰/۱-۲۰ دلار [قیمت واقعی] realized price به ۱۰-۹ دلار در بشکه با کمپانی‌ها رسید. در بازار آزاد بشکه‌[ای] به ۱۶ دلار هم در روزهای [وحشت] panic فروختیم.

شام با دوست خود دکتر عالیخانی خوردم. قدری تخته‌ بازی کردیم، مدتی هم صحبت در مورد حزب داشتیم. متاسفانه باید بگویم افکار عمومی از برقراری این دو جبهه تحت قیادت آموزگار و انصاری که هر دو مارک آمریکایی دارند واخورده است، به خصوص که در این ایام ترک‌ها چه رفتار تند و خشنی با آمریکایی‌ها می‌کنند، یعنی بر اثر لغو نکردن تحریم صدور اسلحه از طرف کنگره (سنا قبلا تحریم را لغو کرده بود)، تمام [پایگاه‌های] base آمریکایی‌ را در ترکیه زیر نظر گرفتند. فورد خواست از اختیارات خود استفاده بکند و فعلا با یک رشوه کوچک پنجاه میلیون دلاری اختیار [پایگاه‌ها] base را در دست بگیرد. ترک‌ها رد کردند. با آن‌که دمیرل هم از بچه‌ها خود آن‌ها و دست راستی و خیلی طرفدار آمریکاست، ولی چاره ندارد. اجویت هم که لیدر اقلیت است و او را شدیدا تایید کرد.

از اخبار مهم جهان همان کنفرانس هلسینکی است. بر اثر نطق ماکاریوس، رئیس‌جمهور قبرس، ترک‌ها از جلسه خارج شدند ولی آمریکایی‌ها و سازمان ملل وساطت می‌کنند و فعلا بین ترک‌ها و یونانی‌ها در وین مذاکرات هم در جریان است.

کیسینجر نسبت به مذاکرات اسرائیل و مصر با احتیاط زیاد، اظهار خوش‌وقتی که نمی‌توان گفت، ولی اظهار امیدواری کرده است.

منبع: یادداشت‌های علم، جلد پنجم، تهران: کتاب سرا، چاپ سوم، ۱۳۹۳، صص ۳۳۶-۳۳۸.

نظرات بینندگان