arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۲۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۸

افزایش اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن

تغییر موازنه‌های قوا در یمن به نفع صنعاء طی ماه‌های اخیر موجب شده رژیم سعودی دیگر قادر به تحمیل دیکته‌های خود بر متحدانش نباشد و از همین رو شاهد اقدامات یکجانبه ابوظبی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تغییر موازنه‌های قوا در یمن به نفع صنعاء طی ماه‌های اخیر موجب شده رژیم سعودی دیگر قادر به تحمیل دیکته‌های خود بر متحدانش نباشد و از همین رو شاهد اقدامات یکجانبه ابوظبی است.

به گزارش فارس، امارات عربی متحده پس از اعلام خبر خروج جزئی از یمن در تلاش است تا پاداش این اقدام خود را به سرعت به دست آورد و مسیری را طی کند که بتواند نفوذ خود را در سواحل غربی و جنوب یمن حفظ کند.

اما عربستان سعودی که هنوز هم متقاعد به لزوم ادامه جنگ است به نظر نمی‌رسد راه متحد خود، امارات را دنبال کند بخصوص این که هیچ دستاورد واقعی برای اتکای به آن در اختیار ندارد.

امارات پس از عقب نشینی از شمال و غرب یمن (مأرب و ساحل غربی) عجله دارد که اهداف اعلام شده استراتژی جدید خود را پیاده کند که به موجب آن از گزینه نظامی به اول گزینه سیاسی تبدیل شده است، صرف نظر از اینکه عربستان آن را تایید کند یا نکند. اگرچه ابوظبی اصرار دارد ادعا کند که مراحل عقب نشینی آن با ریاض هماهنگ شده است، اما واقعیت میدانی به نفع رژیم سعودی نیست که به احتمال زیاد دردسر جنگ را برای این رژیم بیشتر کرده و آن را در باتلاق یمن بیشتر فرو می‌برد.

منابع آگاه به روزنامه لبنانی الاخبار گزارش دادند که مقامات سعودی از اقدامات یک جانبه امارات ناراضی هستند و به دنبال تغییر و تحواتی که در منطقه رخ داده و همچنین به هم خوردن موازنه‌های قوا به نفع صنعا طی ماه‌های اخیر رژیم سعودی قادر به تحمیل دیکته‌های خود بر متحدانش نیست.

بنابراین در هفته گذشته ریاض در اقدامی پیشگیرانه و از سر ترس از هر گونه اقدام غافلگیرانه امارات در جنوب یمن اقدام به جذب نیروهای انسانی و لجستیکی به شهر عدن کرد تا پایگاه‌هایی نظامی را در آنجا تاسیس کند. این نیروها که متشکل از چهل وسیله نقلیه نظامی و تجهیزات فنی و مکانیکی است شروع به ایجاد دو پایگاه کردند: اولی در منطقه العریش در شرق عدن و دومی نزدیک به صلاح الدین در غرب عدن.

از طرف دیگر ، در آنچه به نظر می‌رسد آزمایشی از موضع سعودی‌ها است ، «عبدالخلیق عبدالله»، مشاور ولی‌عهد ابوظبی اظهاراتی جنجالی بیان کرد و با انتشار توییتی در توییتر نوشت: « از امروز به بعد هیچ یمن یکپارچه‌ای وجود ندارد». موضوعی که خشم مقامات دولت مستعفی یمن را که نزدیک به ریاض است برانگیخت، زیرا هنوز بر موضع خود در حمایت از یکپارچگی یمن تاکید دارد.

موضع سعودی درباره لزوم ادامه جنگ با هدف به زانو درآوردن کامل یمن با هر هزینه‌ای سفت و سخت است؛ اما در حال حاضر اماراتی‌ها همه تلاش خود را برای حفظ نفوذشان در مناطق ساحلی و در جنوب یمن بکار بسته‌اند تا حضور خود را در خطوط تردد دریایی در خلیج عدن و تنگه باب المندب به سمت شاخ آفریقا تقویت کنند.

موانع زیادی سر راه رویکرد جدید امارات است

بر این اساس ابوظبی با اتخاذ تصمیم خروج جزیی از یمن درصدد فراهم کردن فضا برای دستیابی به اهداف سیاسی خود در یمن برآمده است آن هم با استفاده از نیروهای محلی که به نیابت از آن عمل می ‌نند و از سوی دیگر اینکه بتواند به راه تعاملی با انصار الله دست یابد.

از همین رو «انور قرقاش»، وزیر مشاور درامور خارجه امارات هفته گذشته گفت: حوثی‌ها باید به حرکت امارات به عنوان یک اقدام برای اعتمادسازی در مسیر دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به درگیری نگاه کنند.

ابوظبی همچنین در چارچوب تقویت نفوذ خود در یمن درصدد افزایش شمار نیروهای طرفدار خود در استان‌های جنوبی و رساندن آنها از 90 هزار نفر به 120 هزار نفر است.

امارات همچنین در چارچوب تلاش خود برای تسلط بر گروه‌های محلی در صدد تقسیم تیپ‌های شش گانه عمالقه برآمده به گونه‌ای که آنها را به دو گروه تقسیم می‌کند یکی به فرماندهی عبدالرحمن المحرمی معروف به ابوزرعه که بیشتر وقت خود را در ابوظبی سپری می‌کند و دیگری به فرماندهی علی احمد الطنیحی، یک سرتیپ اماراتی معروف به ابوعمر است.برخی از این تیپ‌ها را هم به جبهه الضالع کشانده تا کلا آنها را پراکنده و مجزا کند. فرماندهان عمالقه از سلفی‌هایی بودند که در کنار ائتلاف در همه نبردهایش علیه ارتش و کمیته‌های مردم حضور داشتند.

مقامات امارات شماری از گروه‌های جنوبی را که به نیابت از آن در ساحل غربی مبارزه می‌کنند متهم کرده است که سلاح سنگین خود را به عدن کشانده بدون اینکه از سرنوشت این تسلیحات خبری داشته باشد.

اگرچه گام‌های سریع امارات در یمن به سمت احیای روند سیاسی حرکت می‌کند ، موانع بسیاری در راه جهت گیری جدید امارات باقی مانده است.

بر این اساس ابوظبی با مخالفت مشترک شمالی‌های یمن و سعودی‌ها در حمایت از درخواست‌ها برای جدایی جنوب روبرو خواهد بود و ریاض هم از شرایط خروج امارات از یمن برای تقویت خود در منطقه حیاتی جنوب یمن استفاده کرده است.

نظرات بینندگان