arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

دو سناتور آمریکایی طرح مجازات عربستان را به سنا ارائه دادند

«لیندسی گراهام» سناتور جمهور خواه و «کریس کونز» سناتور دموکرات روز پنجشنبه طرح قانونی را به سنای این کشور ارائه دادند که در آن از دولت آمریکا خواسته شده تا دولت سعودی را به خاطر دست داشتن در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود، مجازات کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«لیندسی گراهام» سناتور جمهور خواه و «کریس کونز» سناتور دموکرات روز پنجشنبه طرح قانونی را به سنای این کشور ارائه دادند که در آن از دولت آمریکا خواسته شده تا دولت سعودی را به خاطر دست داشتن در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود، مجازات کند.

به گزارش سی ان ان، این طرح قانونی از مدیر اطلاعات ملی آمریکا می خواهد تا در گزارشی، مقام های سعودی را که مسئول قتل خاشقچی هستند یا دستور آن را صادر کردند برای اعمال تحریم ها علیه آن ها مشخص کند.

همچنین این طرح از وزیر خارجه آمریکا می خواهد که در خصوص وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی از جمله در خصوص نحوه برخورد با روزنامه نگاران، مدافعان آزادی ها دینی و مدافعان آزادی زنان گزارشی تهیه و ارائه کند.

در همین رابطه لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه گفت: این طرح پیام مهم دیگری نیز برای سعودی ها دارد و آن اینکه قتل خاشقچی بدون مجازات نخواهد ماند.

سناتور کونز نیز گفت: ما نمی توانیم اجازه بدهیم تا منافع اقتصادی و امنیتی بر سیاست های خارجی ما تسلط یابد، ارزش های ما اگر که به لحاظ اهمیت از منافع ما بالاتر نباشد پایین تر هم نیست.

وی افزود: دونالد ترامپ در مجازات آن دولت (سعودی) به خاطر جنایت قتل فجیع خاشقچی ناتوان است.

خاشقچی روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، مهرماه سال گذشته یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رییس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در محل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

پیش تر رئیس جمهوری آمریکا ۳ قطعنامه تصویب شده در کنگره این کشور برای ممنوعیت فروش سلاح به عربستان و امارات متحده عربی را وتو کرد که دومین وتو در حمایت از جنایت های ائتلاف سعودی در یمن به شمار می رود.

کنگره آمریکا پیشتر نیز قطعنامه ای برای توقف حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن تصویب کرد که با وتوی ترامپ لغو شد. این قطعنامه که در سنای آمریکا طرح شده بود، از رای کافی برای لغو وتوی ترامپ باز ماند.

قانونگذاران آمریکایی در موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی نیز که به دست ماموران محمد بن سلمان ولیعهد عربستان کشته شد، با دولت ترامپ به اختلاف رسیدند.

اعضای کنگره خواستار محکوم کردن عربستان و اتخاذ لحنی شدید علیه حاکمان سعودی در ارتباط با این قتل بودند، اما ترامپ با کوچک نمایی این قتل، روابط راهبردی دولتش با عربستان را ستود و تاکید کرد که این قتل نمی تواند مانع این روابط باشد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان