arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

ژاپن، کره جنوبی را از لیست شرکای قابل اعتماد حذف کرد

در ادامه تنش های سیاسی و تجاری توکیو و سئول، کابینه ژاپن در نشست امروز جمعه خود مصوب کرد کره جنوبی را از فهرست کشورهای دارای ارجحیت تجاری و کشورهای قابل اعتماد حذف کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در ادامه تنش های سیاسی و تجاری توکیو و سئول، کابینه ژاپن در نشست امروز جمعه خود مصوب کرد کره جنوبی را از فهرست کشورهای دارای ارجحیت تجاری و کشورهای قابل اعتماد حذف کند.

به گزارش کیودو، «هیروشیگه سکو» وزیر تجارت ژاپن روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد این اقدام پس از طی مراحل مقرر در تاریخ 28 اوت 2019 (6 شهریور 1398) اجرا می شود.

خانم «کانگ کیوانگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی روز گذشته (پنجشنبه) در دیدار با همتای ژاپنی خود در بانکوک از ژاپن خواسته بود که این اقدام را لغو کند اما کونو توضیح داد که حذف از این فهرست، بخشی از بازبینی معمول نظام کنترل صادرات ژاپن است.

وزیر خارجه کره جنوبی پس از این جلسه در گفت و گو با خبرنگاران گفت «اگر ژاپن تصمیم بگیرد که در جلسه روز جمعه کابینه، کره جنوبی را از این فهرست خارج کند ما چاره ای نداریم جز اینکه در مقابل آن اقدامی اتخاذ کنیم.»

این دو وزیر امروز جمعه نیز بار دیگر همراه با وزیر خارجه آمریکا با یکدیگر ملاقات خواهند کرد مایک پمپئو آن را بعنوان فرصتی برای کمک به ژاپن و کره جنوبی جهت یافتن راهی به جلو توصیف کرده است.

خارج کردن کره جنوبی از لیست شرکای قابل اعتماد، در صورتی که در پایان ماه جاری میلادی عملی شود باعث حذف این کشور از لیست سفید 27 کشور از جمله آرژانتین ، انگلیس ، نیوزلند و استرالیا خواهد شد.

کره جنوبی در سال 2004 به این لیست اضافه شد و اولین کشوری است که وضعیت ترجیحی وی باطل می شود براساس این اقدام ، صادرکنندگان ژاپنی به جای تأیید سریع باید برای صادرات حدود 1120 کالای دو منظوره به کره جنوبی مجوزهای فردی نیز اخذ کنند بیم آن می رود این امر باعث تاخیر و اختلال قابل توجهی در واردات از ژاپن شود.

کارشناسان معتقدند مسائل تجاری و کار دوره جنگ جهانی دوم بین این دو کشور فاصله انداخته است از ماه اکتبر گذشته، دیوان عالی کره جنوبی یک سری حکم هایی را صادر کرد که بر اساس آن به شرکت های ژاپنی دستور می دهند به افرادی که ادعا می کنند در جنگ جهانی دوم مجبور به کار اجباری در این شرکت ها شده اند، غرامت بپردازند همچنین دارایی های متعلق به این شرکت ها توقیف شده و برخی از شاکیان روند دادگاهی فروش آنها را آغاز کرده اند.

دولت ژاپن می گوید مسئله حق ادعای غرامت در توافقنامه دوجانبه ای که در سال ۱۹۶۵ میلادی به امضا رسیده، حل و فصل شده است ژاپن از کره جنوبی خواسته بود تا بر اساس این توافقنامه با داوری یک طرف سوم موافقت کند اما کره جنوبی به این درخواست پاسخی نداده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان