arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

تایمز او ایندیا: هند میانجی گری ترامپ در حل مساله کشمیر را نپذیرفت

رییس جمهوری آمریکا بار دیگر با مطرح کردن مساله کشمیر اعلام کرد که در صورت تقاضا از سوی هند و پاکستان، وی حاضر است برای حل این مساله میانجی گری کند اما دهلی نو پیشنهاد دونالد ترامپ را نپذیرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس جمهوری آمریکا بار دیگر با مطرح کردن مساله کشمیر اعلام کرد که در صورت تقاضا از سوی هند و پاکستان، وی حاضر است برای حل این مساله میانجی گری کند اما دهلی نو پیشنهاد دونالد ترامپ را نپذیرفت.

نشریه "تایمز او ایندیا" نوشت: دونالد ترامپ در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر عدم موافقت هند با میانجی گری یک کشور سوم در مساله کشمیر گفت: تصمیم گیری در این خصوص بر عهده نارندرا مودی نخست وزیر هند است.

وی ادامه داد :من فکر می کنم آنها (نخست وزیران هند و پاکستان) افراد بسیار خوبی هستند و می توانند با یکدیگر توافق کنند. اگر از من درخواست شود تا میانجی گری کنم و به آنها کمک کنم، من حاضرم به این مساله ورود کنم.

دونالد ترامپ پیشتر ( اواخر تیر) در دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان در واشنگتن اعلام کرد که آمریکا آماده میانجی گری برای حل مساله کشمیر میان هند و پاکستان است اما هند این پیشنهاد را نپذیرفت.

راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در پاسخ به این اظهارات رییس جمهوری آمریکا گفت: نارندرا مودی نخست وزیر هند هیچ پیشنهادی به دونالد ترامپ در خصوص مساله کشمیر نداده است. موضع دایمی هند این است که تمام مسائل با پاکستان باید به صورت دوجانبه میان دو کشور مطرح شوند. توافق های شیملا و لاهور زمینه لازم برای حل تمام مسائل میان دو کشور را فراهم می کنند.

هند بشدت با جهانی شدن مساله کشمیر مخالف است و نقش هیچ کشور یا سازمان سومی را برای حل این مساله نمی پذیرد.

برخلاف هند، پاکستان با ورود سایر کشورها جهت حل مساله کشمیر مخالفت نمی کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی گری کشورها شده است.

بر اساس توافق شیملا که در سال ۱۹۷۲ میان هند و پاکستان امضا شده است، دهلی نو خواهان حل مساله کشمیر به صورت دوجانبه شده است و با دخالت هر کشور سوم مخالفت کرده است.

دهلی نو پیش از این نیز با پیشنهادات میانجی گری آمریکا، ترکیه و سازمان ملل برای حل مساله کشمیر مخالفت کرده است.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان