arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۸

ترامپ بورس‌های جهان را به‌هم ریخت

پس از حملات جدید رئیس جمهور آمریکا به چین، شاخص‌های بورسی جهان با ریزش سنگین بسته شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از حملات جدید رئیس جمهور آمریکا به چین، شاخص‌های بورسی جهان با ریزش سنگین بسته شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، تنها چند ساعت پس از پایان آخرین دور از مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین در شهر شانگهای، دونالد ترامپ اعلام کرد که چینی‌ها حاضر نیستند محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا بخرند و این باعث شده است تا وی تصمیم بگیرد تعرفه وارداتی بر محصولات چینی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار را از یکم سپتامبر امسال به ۱۰ درصد افزایش دهد.

این تهدیدات همان‌طور که انتظارش می‌رفت به سرعت فضای معاملات را تحت تاثیر خود قرار داد به گونه ای که شاخص "ام اس سی آی" بورس های منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن با ریزش ۱.۴ درصدی بسته شد و شاخص "نیک‌کی ۲۲۵" توکیو در اتفاقی کم‌سابقه ۲.۴ درصد سقوط کرد. در دیگر مناطق آسیا شاخص "شانگهای کامپوزیت" چین ۱.۵ درصد و شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۲.۲ درصد ریزش کردند.

در اروپا شاخص "استوکس ۵۰" ۱.۹ درصد نسبت به روز گذشته خود عقب نشست و در آمریکا شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ریزش ۰.۴ درصدی در پایین‌ترین سطح این ماه خود قرار گرفت.

ماساهیرو ایشی کاوا، استراتژیست ارشد موسسه "سامو میتو سکیوریتیز" گفت: پس از نشست هیات چین و آمریکا، مردم اکنون این تجربه را کسب کردند که همیشه در پایان نشست‌ها دو طرف لبخند نخواهند زد. بازار این اواخر داشت به سمت بهبود پیش می‌رفت اما اکنون معامله گران باید خود را برای سناریوهای بدبینانه تر آماده کنند.

خبرگزاری رسمی چین در نخستین واکنش به تهدید ترامپ اعلام کرده است که توافق بین آمریکا و چین اکنون دور از دسترس به نظر می‌رسد. از طرف دیگر اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چین را بازیگری بد توصیف کرده است که برای چندین دهه مانع از تجارتی عادلانه با آمریکا شده است.

در دیگر بازارها، هر اونس طلا با ۰.۹ درصد کاهش به ۱۴۳۲.۵۸ دلار رسید و از قله شش ماهه اخیر خود فاصله گرفت.

نظرات بینندگان