arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

منابع یمنی: تعهد امارات به ایران برای اصلاح امور در جنوب یمن

یک منبع یمنی فاش کرد، امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر خود با ایران، تعهد کرده که ترتیبات صحنه سیاسی در جنوب یمن را که تغییر داده بود، به وضع سابق بازگرداند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک منبع یمنی فاش کرد، امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر خود با ایران، تعهد کرده که ترتیبات صحنه سیاسی در جنوب یمن را که تغییر داده بود، به وضع سابق بازگرداند.

به گزارش فارس، یک منبع مطلع و از سران شورای موسوم به «شورای انتقالی جنوب» فاش کرد که امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر با ایران، در حال اصلاح برخی امور صحنه سیاسی در جنوب یمن است.

این منبع که خواست هویتش فاش نشود، به وبگاه خبری «عربی ۲۱» اعلام کرد که سران نظامی و سیاسی مهم و عضو شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت ابوظبی است، یکی از اهداف امارات در این بازنگری سیاسی خواهد بود. این منبع گفت که این بازنگری در چارچوب تغییر مواضع ابوظبی در یمن و تفاهم‌های اخیر امارات با ایران است.

طبق گفته این منبع، «اماراتی‌ها به ایرانی‌ها تعهد داده‌اند که صحنه سیاسی در استان‌های جنوب یمن را به شکل سابق بازگردانند». به گفته این منبع، در شورای انتقالی جنوب (که سال ۲۰۱۷ با حمایت امارات تشکیل شده) اختلافات جناحی بالا گرفته و جناح عیدروس الزبیدی (رئیس شورا) و جناح احمد الملس دبیر کل شورا با هم درگیر هستند.

این منبع، سانحه رانندگی اخیر برای احمد الملس در استان الشبوه (جنوب یمن) را که در آن سه نفر از خبرنگاران همراهش کشته شدند و خودش جان به در برد، مشکوک دانست و ادعا کرد که یکی از نتایج تعهدات امارات به ایران، هماهنگی اطلاعاتی با حوثی‌ها [انصارالله]در یمن خواهد بود چرا که امارات بر پرونده امنیتی جنوب یمن اشراف دارد.

هفته گذشته (هفته نخست مرداد ماه) و پس از یک دوره افزایش تنش در خلیج فارس و اعتراض تهران به ابوظبی به دلیل میزبانی از پهپاد متجاوز آمریکایی که حریم ایران را نقض کرد، «حمد علی مصباح الاحبابی» فرمانده گارد ساحلی امارات در رأس هیأتی به تهران آمد و با سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیرو‌های انتظامی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

وزارت خارجه امارات از این دیدار که از سال ۲۰۱۳ اولین دیدار دو طرف به شمار می‌رود، ابراز خرسندی و بر اهمیت همکاری امنیتی در آب‌های خلیج فارس با ایران تأکید کرد.

منابع خبری مختلف این اقدام امارات را چرخش موضع ابوظبی پس از هشدار‌های ایران ارزیابی و آن را نزدیکی امارات به ایران توصیف کردند.

نظرات بینندگان