arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۴۰۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۱۷ /

سفارت آمریکا؛ سال ۱۳۶۴: رفسنجانی گفته تا زمانیکه ریگان رئیس جمهور است، روابط ایران و امریکا بهبود پیدا نمی‌کند

رفسنجانی همچنین فرانسه را محکوم به حمایت از تروریست های ضدانقلاب ایرانی متهم کرد که به گفته او مسئول مرگ بسیاری از مقامات دولت ایران و سایرین هستند. رفسنجانی گزارش شده که اضافه کرده است که اگر این اقدامات بزرگ تروریستی پایان یابد، اقدامات کوچک تروریستی نیز پایان خواهد یافت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سفارت آمریکا در نیجریه در سندی به تاریخ پنج شنبه، ۱۳ تیر ۱۳۶۴ به موضوع سفر آیت الله هاشمی به ژاپن پرداخته است.

به گزارش سرویس تاریخ «انتخاب»، متن سند مذکور که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، به شرح زیر است:

موضوع سند: رفسنجانی هواپیما ربایی و تروریسم ابرقدرت ها را محکوم کرد

طبقه بندی: محرمانه

چهارشنبه، 03:13 دقیقه، چهارم جولای 1985

از: سفارت امریکا در ژاپن
به: وزیر خارجه آمریکا

«1. (کل متن محرمانه است)

2. بنابرگزارش مطبوعات توکیو در چهارم جولای، رفسنجانی رئیس مجلس ایران به خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی سوم جولای گفت که ایران ربایش و هرگونه اقدامات تروریستی را محکوم کرد. همزمان، از رفسنجانی نقل شده که همه ی علل ریشه ای تروریسم که به گفته او، وابسته به اقدامات ابرقدرت ها و برخی دیگر از کشورهاست را محکوم می کند. گزارش شده که رفسنجانی گفته محکومیت ربایش هواپیمای TWA بدون محکوم کردن اسرائیل به خاطر بازداشت بیش از هفت هزار لبنانی، اشتباه است. او همچنین فرانسه را محکوم به حمایت از تروریست های ضدانقلاب ایرانی متهم کرد که به گفته او مسئول مرگ بسیاری از مقامات دولت ایران و سایرین هستند. رفسنجانی گزارش شده که اضافه کرده است که اگر این اقدامات بزرگ تروریستی پایان یابد، اقدامات کوچک تروریستی نیز پایان خواهد یافت.

3. رفسنجانی در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه «یومیوری» در روز سوم جولای ادعا کرد که تلاش های امریکا برای تلافی ربایش هواپیمای TWA ، از جمله اقدامات علیه Middle East Airlines، هرگز راه حلی بنیادین برای پایان دادن به تروریسم فراهم نمی کند. او گفت بنابراین تا زمانیکه آمریکا «تروریسم بزرگتری» علیه کشورهای کوچک از جمله لبنان و ایران اعمال می کند، دیگر فعالیت های تروریستی به پایان نخواهند رسید.

4. رفسنجانی در مورد رابطه ایران با امریکا گفت تا زمانیکه امریکا به «اشتباهات گذشته اش اذعان نکند»، امکان بهبود روابط وجود ندارد. او اضافه کرد که هیچگونه نزدیکی بین ایران و امریکا تا زمانیکه پرزیدنت ریگان رئیس جمهور است، امکان پذیر نیست.

5. نظر: سفارت، جزئیات گفتگوهای رفسنجانی را از وزارت خارجه ژاپن پس از ترک (این کشور) توسط رفسنجانی در 5 جولای، دریافت خواهد کرد.

منسفیلد»

*هواپیمای TWA، پروازی از قاهره به سن دیگو بود، پروازی که توقف هایی در آتن، رم، بوستون و لس آنجس داشت. در روز 14 جولای 1985، این پرواز پس از «تیک اف» از آتن، ربوده شد. ربایندگان خواستار آزادی 700 مسلمان در بند اسرائیل بودند. غرب در آن زمان، حزب الله را متهم به این اقدام کرد، اتهامی که حزب الله رد می کرد.

نظرات بینندگان