arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

حکم یک قاضی فدرال علیه سیاست پناهجویی ترامپ

یک قاضی فدرال در واشنگتن، روز پیش علیه سیاست دولت ترامپ که بر مبنای آن، تنها مهاجرانی اجازه ورود به آمریکا را پیدا می‌کنند که از درگاه‌های قانونی اقدام به پناهجویی کنند، رای صادر کرده است؛ این تازه‌ترین واکنش علیه برنامه مهاجرتی دولت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک قاضی فدرال در واشنگتن، روز پیش علیه سیاست دولت ترامپ که بر مبنای آن، تنها مهاجرانی اجازه ورود به آمریکا را پیدا می‌کنند که از درگاه‌های قانونی اقدام به پناهجویی کنند، رای صادر کرده است؛ این تازه‌ترین واکنش علیه برنامه مهاجرتی دولت است.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری هیل، رندولف ماس، قاضی فدرال واشنگتن و منصوب اوباما، با اظهار اینکه سیاست مذکور دولت آمریکا، "مغایر" با لایحه مهاجرت و تابعیت این کشور است، آن را رد کرده است.

این سیاست پیش از این نیز توسط یک قاضی فدرال در سان‌فرانسیسکو توقیف شده بود و حال برای تجدید نظر به دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده آمریکا ارجاع داده شده است.

"ماس"، طی رای دیروز (جمعه) خود بیان داشته است که این سیاست، در مغایرت با قانون است که می‌گوید: "هر بیگانه‌ای که حضور فیزیکی در آمریکا دارد و یا وارد آمریکا می‌شود (بدون توجه به قانونی بودن درگاه ورود)، صرف‌نظر از وضعیت چنین بیگانه‌ای، امکان درخواست برای پناهجویی دارد".

دولت آمریکا اظهار داشته است که این سیاست، مانع از ورود مهاجران از طرق غیر قانونی نمی‌شود، اما آن‌ها در وهله اول، فاقد شرایط پناهجویی به شمار رفته‌اند؛ ماس با این نظر مخالف است؛ با اظهار اینکه تفاوت کمی میان این دو تفسیر وجود دارد، مخصوصا برای مهاجرانی که تحت تاثیر آن هستند.

او در این خصوص نوشته است: "از نظر بیان عمومی، کسی نمی‌تواند تمایز معناداری بین این دو قائل شود. به طور مثال، بین قانونی که اجازه صدور گواهینامه به کودکان را نمی‌دهد و قانونی که کودکان را واجد شرایط دریافت گواهینامه نمی‌داند، تفاوتی نیست و دو عبارت هم‌معنا هستند".

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این سیاست را سال پیش طی یک اعلامیه ریاست جمهوری به اجرا درآورد.

حکم روز پیش قاضی فدرال، در حالی صورت گرفته است که دولت ترامپ در حال سخت‌تر کردن قوانین پناهجویی است؛ اما اقدامات مذکور دولت تاکنون با مخالفت‌های متعددی از سوی دادگاه‌ها مواجه بوده است.

جان تیگار، قاضی فدرال سان‌فرانسیسکو، سال پیش دستور به توقف سیاست مذکور ترامپ داده بود و دادگاه عالی نیز علیه اجرای آن حکم صادر کرد؛ البته رای آن مورد تجدید نظر قرار گرفت.

تیگار هفته پیش نیز، حکم بازدارنده موقتی علیه سیاست جدید ترامپ صادر کرد؛ این سیاست جدید، از قبول درخواست مهاجرانی که قبل از ورود به مرز مکزیک-آمریکا و از طریق یک کشور ثالث برای پناهجویی اقدام می‌کنند، جلوگیری به عمل می‌آورد.

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا، اوایل این هفته دستوری صادر کرد که عنوان می‌دارد مهاجران نمی‌توانند از گزینه آزار و اذیت اعضای خانواده برای ادعای پناهجویی استفاده کنند.

نظرات بینندگان