arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

رئیس مجلس سنای افغانستان: تجارت با ایران ضروری است

رئیس مجلس سنای افغانستان گفت: علاقه‌مند به برقراری تجارت با ایران هستیم تا تجار ایرانی به کابل و تجار افغانی به هند، تهران، مشهد و سایر نقاط ایران تجارت کنند زیرا این امر ضرورت افغانستان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجلس سنای افغانستان گفت: علاقه‌مند به برقراری تجارت با ایران هستیم تا تجار ایرانی به کابل و تجار افغانی به هند، تهران، مشهد و سایر نقاط ایران تجارت کنند زیرا این امر ضرورت افغانستان است.

به گزارش ایسنا، فضل هادی مسلم‌یار در ارزیابی خود از دیدارهای انجام شده در ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در تهران جلسات خوبی با دوستان برگزار شد و نشست‌ها در روابط پارلمانی و سیاسی بسیار ارزنده بود.

رئیس مجلس سنای افغانستان در خصوص برنامه‌های مجلس سنای افغانستان برای افزایش صادرات میان دو کشور بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دو همسایه برادر هستند که بدون شک با یکدیگر تجارب سیاسی و تجارتی دارند و هیچ ملاحظاتی در این باره در کشور افغانستان وجود ندارد.

مسلم‌یار خطاب به معاون استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شما و مسئولین حکومتی در جریان هستند که پنج کمیته وجود دارد که به صورت مشترک همکاری می‌کنند تا انشاءالله بحث تجارتی در بخش‌های مختلف در چابهار و خراسان نهایی شود. سه چهار روز گذشته مسئول گمرکات افغانستان در مشهد و اسلام قلعه حضور داشت و علاقه‌مند به برقراری تجارت با یکدیگر هستیم تا تجار ایرانی به کابل و تجار افغانی به هند، تهران، مشهد و سایر نقاط ایران تجارت کنند زیرا این امر ضرورت افغانستان است.

وی در خصوص تصمیمات سنای افغانستان برای عمل به تعهداتی مبنی بر برقراری امنیت مرز ایران و افغانستان اضافه کرد: یک کمیته در این راستا فعالیت می‌کند و ما مسئول این هستیم تا از خاک خود دفاع کنیم و شما نیز مسئول دفاع از مرزهای خود هستید و این موضوع ضرورت هر کشور است. از مشکلات موجود در افغانستان می‌توان به جنگ‌ها و دیگر مشکلات اشاره کرد و دوستان ما از ایران و افغانستان دفاع می‌کنند و نخواهند گذاشت دشمن از آن سوءاستفاده کند.

رئیس مجلس سنای افغانستان در رابطه با مشکل آب تصریح کرد: این بحث میان این دو کشور بحثی دیرینه است اماخوشبختانه دراین مورد معاهده هلمند موجود است و یک کمیته آب نیز درکنارکمیته های پنج‌گانه موجود است و به صورت فنی بر این موضوع کار می‌کنند و ضرورت است این دو کشور برادر با یکدیگر به توافق برسند.

نظرات بینندگان