arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۴۵۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

تصاویر : ایستادگی تا آخرین نفس برای جلوگیری از بازداشت اتامبایف

در حمله شامگاهی پلیس به محل اقامت رییس‌جمهور پیشین قرقیزستان، برخی از هواداران اتامبایف مسلح بوده و برای دفاع از وی بر روی پلیس آتش گشودند و از ورود نیروهای پلیس به منزل اتامبایف جلوگیری کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دنبال شکست نیروهای ویژه پلیس برای بازداشت الماس‌بیگ اتامبایف، رییس جمهوری پیشین قیرقیزستان، این کشور  در آستانه بحران سیاسی حاد قرار گرفت.

به گزارش «انتخاب»؛  نیروهای هوادار اتامبایف در برابر تلاش نیروهای پلیس برای ورود به منزل مسکونی رییس جمهور پیشین مقاومت کرده و درگیری حاصل از این برخورد منجر به کشته شدن یک از اعضای نیروی ویژه و آسیب وخیم به یکی از مقامات پلیس شد.

دادستان کل اعلام کرد که در مجموع ۲۳ شهروند (از حامیان اتامبایف) و ۲۴ تن از نیروی پلیس در بیمارستان بستری شدند.

الماس‌بیگ اتامبایف شصت و دو ساله است و از سال ۲۰۱۱ تا پایان ۲۰۱۷ مقام ریاست جمهوری قرقیزستان را بر عهده داشت.

دادگستری این کشور در ماه ژوئن، اتامبایف را به اتهام فساد اقتصادی گناهکار شناخت. نمایندگان پارلمان قرقیزستان نیز مصونیت قضایی رییس جمهوری پیشین را ملغی کردند.

 اتامبایف به تصرف غیرقانونی زمین و آزاد کردن یکی از اعضای مافیا متهم شده بود. با این حال وی این اتهامات را رد کرده و آن را یک بازی سیاسی برای برکناری او از سوی رقیب‌اش سورنبای جینبکف، رییس جمهوری کنونی و نخست وزیر پیشین توصیف کرد.

رییس جمهور پیشین با پوچ خواندن این اتهامات اعلام کرده است که تسلیم نخواهد شد، در برابر دستگیری مقاومت کرده و تا آخرین نفس ایستاده است.

در حمله شامگاهی پلیس به محل اقامت رییس‌جمهور پیشین قرقیزستان، برخی از هواداران اتامبایف مسلح بوده و برای دفاع از وی بر روی پلیس آتش گشودند. بر طبق گفته شاهدان در حدود هزار نفر از هواداران رییس جمهور در محل حاضر بودند و به سوی پلیس سنگ پرتاب می‌کردند. برخی نیز بدون سلاح تلاش می‌کردند تعدادی از نیروهای پلیس ویژه را به گروگان بگیرند.

 اتامبایف در یک شبکه تلویزیون که خود صاحب آن است اعلام کرد: مردم قرقیز هرگز به زانو در نخواهند آمد. این مردم همچون گله‌ای گوسفند نیستند و برده قبیله حاکم نخواهند شد.

سورنبای جینبکف، رییس جمهور کنونی قرقیزستان به دنبال این درگیری، تعطیلات تابستانی خود را نیمه رها کرد و به بیشکک، پایتخت بازگشت. جینبکف صبح روز پنج‌شنبه با شورای امنیت قرقیزستان دیدار کرد. پارلمان این کشور قرار است جلسه‌ای اضطراری برگزار کند.

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

تصاویر :

نظرات بینندگان