arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۷ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

۴۰ کشته حاصل درگیری امارات و سعودی در عدن

گزارش های اولیه سازمان ملل از یمن حاکیست، در درگیری های چهار روز گذشته میان عناصر وابسته به دولت مستعفی و فراری "منصور هادی" و جدایی طلبان "شورای انتقالی یمن جنوبی" بیش از ۴۰ نفر کشته و ۲۶۰ نفر دیگر زخمی شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

گزارش های اولیه سازمان ملل از یمن حاکیست، در درگیری های چهار روز گذشته میان عناصر وابسته به دولت مستعفی و فراری "منصور هادی" و جدایی طلبان "شورای انتقالی یمن جنوبی" بیش از ۴۰ نفر کشته و ۲۶۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری یمن الان، سازمان ملل اعلام کرد، طی درگیری ها میان جدایی طلبان شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) و عناصر وابسته به دولت مستعفی و فراری منصور هادی (مورد حمایت عربستان سعودی) در اطراف قصر ریاست جمهوری "المعاشیق" در عدن بیش از ۳۰۰ نفر کشته و یا زخمی شدند.

درگیری ها در عدن از آنجا شروع شد که روز چهارشنبه «هانی بن بریک» نایب رییس عناصر شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) از نیروهای تحت امر خود خواست به کاخ ریاست جمهوری "المعاشیق" که در دست نیروهای وابسته دولت مستعفی و فراری منصور هادیمی باشد حمله کنند و کنترل آن را به دست بگیرند.
شب گذشته طی چند روز درگیری میان وابستگان امارات و عربستان سعودی، عناصر جدایی طلب شورای انتقالی یمن کنترل کامل استان عدن در جنوب این کشور را در دست گرفتند.

** گمانه زنی ها در خصوص عقب نشینی شورای انتقالی و مذاکره با ریاض

پس از سقوط کاخ ریاست جمهوری در عدن و پادگان های نظامی این استان به دست عوامل جدایی طلب شورای انتقالی، ائتلاف از هم پاشیده عربستان سعودی با حمله هوایی به مواضع آنان خواستار عقب نشینی جدایی طلبان شد.

گفته می شود تجزیه طلبان انتقالی از بخش هایی از استان عدن عقب نشینی کردند، اما همچنان کنترل این استان در اختیار آنان است.

ریاض از تجزیه طلبان شورای انتقالی یمن جنوبی خواست تا با حضور در ریاض با نمایندگان دولت مستعفی و فراری منصور هادی مذاکره کنند.

برخی منابع یمنی اعلام کردند که "هانی بن بریک" نایب رییس شورای انتقالی جنوب یمن این پیشنهاد را پذیرفته است. به دنبال این ماجرا، اوضاع در عدن آرام و از شدت درگیری ها کاسته شد و منابع سعودی و اماراتی اعلام کردند که شورای انتقالی جنوب به آرامش در عدن پایبند است و به دولت مستعفی یمن احترام می گذارد.

اما به نظر نمی رسد عناصر جدایی طلب شورای انتقالی یمن که مورد حمایت امارات می باشند به سادگی دست از عدن بکشند و بار دیگر کنترل این استان را به عناصر وفادار به منصور هادی بسپارند.

شورای انتقالی یمن جنوبی در ماه می ۲۰۱۷ (اردیبهشت/ خرداد۹۶) با حمایت ابوظبی تشکیل شد و یکی از اهداف آن، طرح جدایی جنوب از شمال یمن است، این شورا با رهبری 'عیدروس الزبیدی' استاندار وقت 'عدن' طرح ها و اهداف امارات را پیش می برد که اختلافات بین دولت مستعفی و پیشین یمن و امارات موجب عزل وی از سوی منصور هادی شد.

از آن پس اختلافات میان این دو جریان تشدید و شهر عدن به عرصه درگیری های سیاسی و نظامی میان دولت منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی یمن جنوبی (وابسته به امارات) شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان