arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

اختصاص ۳۷۰ هکتار زمین برای جابه‌جایی روستاهای حریم رودخانه در مناطق سیل‌زده/ احتمال ایجاد فروچاله و فرونشست در مسیر خطوط راه‌آهن

معاون وزیر کشور از اختصاص ۳۷۰ هکتار زمین برای جابه‌جایی روستاهای حریم رودخانه در مناطق سیل‌زده خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر کشور از اختصاص ۳۷۰ هکتار زمین برای جابه‌جایی روستاهای حریم رودخانه در مناطق سیل‌زده خبر داد.

اسماعیل نجار (معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران کشور) درباره جابه‌جایی برخی مناطق در حریم رودخانه‌ها در مناطق سیل‌زده گفت: تمدن بین‌النهرین در بین دو رودخانه شکل گرفته است. انسان به آب زنده است، بنابراین نمی‌شود افراد را از آب جدا کرد، اما باید امنیت را برای خانه‌هایی که در کنار رودخانه هستند، فراهم کرد.

وی ادامه داد: مطالعات ما عمدتا برای مدت زمان ۲۵ ساله است، اگر یک سیل اتفاق بیفتد و این سیل در ۱۰۰ سال گذشته فقط یکبار اتفاق افتاده باشد با توجه به مدت زمان مطالعات ما که یک دوره ۲۵ ساله است، بنابراین ما ۷۵ سال مطالعه در خصوص آن سیل نداریم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مطالعات در خصوص سیل را در مدت زمان ۱۰۰ساله مطالعه و بررسی کنیم باید بسیاری از شهرهایمان را به ارتفاعات منتقل کنیم که در آن جا نیز مشکلات خاص خودش وجود دارد. بنابراین باید تلاش کنیم در وهله اول با ایمن سازی رودخانه‌ها حداقل جابه‌جایی را داشته باشیم.

نجار درباره جابه‌جایی برخی خانه‌ها در حریم رودخانه در مناطق سیل‌زده استان لرستان گفت: تا جایی که می‌دانم تاکنون ۳۷۰ هکتار برای جابه‌جایی برخی از روستاها در مناطق سیل‌زده اختصاص پیدا کرده است، البته جابه‌جایی به همین سادگی و آسانی نیست.طبق مطالعات بنیاد مسکن جابه‌جایی روستاها کار بسیار پیچیده‌ای است. مطالعات نشان داده است که بسیاری از روستاهای تخلیه شده، مجددا به مکان قبلی خود بازگشته‌اند، چرا که در آنجا از لحاظ روانی تعلقات بسیاری داشته‌اند و اینگونه نیست که به راحتی بتوان روستایی را جابجا کرد.

وی با اشاره به جابه‌جایی برخی روستاها در مناطق سیل‌زده گفت: همچنین برای بخشی از شهرهای پلدختر و معمولان زمین دیگری مشخص شده است و واگذاری این زمین‌ها انجام شده و در حال ساخت هستند، اما باید تلاش کنیم که حداقل جابه‌جایی‌ها را داشته باشیم.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره خشکسالی در برخی مناطق کشور تصریح کرد: خوشبختانه امسال در عمده استان‌های کشور با وجود بارندگی‌هایی که رخ داد وضعیت آب به نسبت سال‌های قبل بهتر است، اما در برخی مناطق چنانچه نیاز باشد و با کمبود آب مواجه باشیم آب با تانکر حمل خواهد شد و چنانچه امکان انتقال آب وجود داشته باشد، توسط وزارت نیرو انجام می‌شود.

نجار ادامه داد: تمام تلاش ما این است که در مناطقی که درگیر خشکسالی هستند، مشکلات مردم را به حداقل برسانیم، اما همانطور که گفتم امسال وضعیت بهتری در خصوص آب نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، اما کماکان صرفه‌جویی را در همه بخش‌ها توصیه می‌کنیم.

وی همچنین درباره پدیده فرونشست در دشت‌ها که در سالهای اخیر با آن مواجه شده، تصریح کرد: فرونشست در دشت‌ها یک فاجعه عظیم است که برابر برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی و عدم بارندگی مستمر در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه ما هم با فرونشست و هم فروچاله در دشت‌ها مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه فروچاله‌ها بعضا بسیار عمیق و با شعاع زیاد هستند، از سوی دیگر نیز با فرونشست بسیاری از دشت‌های حاصلخیز کشور مواجه هستیم. این فرونشست‌ها باعث از بین رفتن زمینهای زراعی شده و همچنین احتمال خطر در مسیرها، جاده‌ها و ریل‌های قطار وجود دارد، ممکن است قطاری در حال حرکت باشد و به یکباره فرونشست اتفاق بیفتد. ما در این خصوص پیشنهاد اعتباری را به دولت دادیم، تا مطالعاتی در این خصوص داشته باشند و به طور مداوم مسیرها را اسکن کرده و چنانچه منطقه‌ای مورد آسیب و خطر است، نسبت به ترمیم و برطرف کردن مشکل اقدام کنند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان