arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۷۳۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

تولیت آستان قدس رضوی: اربعین روحیه جهادی و از خودگذشتگی را متبلور می‌سازد

حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه چنین تنوعی از اقوام و ادیان را نمی‌توان جای دیگری دید، گفت: نوعی تفکر در مسیر اسلام اوج مبارزه است، اربعین به جامعه انسانی روحیه جهادی و از خود گذشتن همراه با مبارزه با ظلم و دفاع از حق داده و برکاتی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه اربعین قابل تبیین و توصیف نیست، گفت: اربعین به جامعه روحیه جهادی و از خود گذشتن می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی صبح امروز در دومین همایش بین‌المللی فعالان اربعین حسینی که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان حاضر در این مراسم، گفت: در زیارت اربعین اشاره شده که «این بنده تو با نثار خون خود مردم را از جهالت، از سرگردانی و گم راهی نجات داد، از حیرتی که انسان را از خدا غافل و از بهشت دور می‌کند، چراکه محبت اهل بیت رمز قرب به خدا است».

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)، اظهار کرد: آیا برای بهشت قیمتی است که بپردازیم تا کسب کنیم؟، پیامبر گفتند، بله، تکرار ذکر لا اله الا الله و توحید واقعی و اخلاص قیمت بهشت است، پرسید، اخلاص چیست؟، گفتند، بر دو موضوع از جمله عمل به دستورات من و محبت اهل بیت(ع) حاصل می‌شود، اعرابی گفت، اگر لا اله الا الله را خالصانه بگویم آیا باز هم نیاز به محبت دارم؟، پیامبر فرمودند، محبت اعظم قیمت بهشت است، آن اخلاصی که محور آن محبت اهل بیت (ع) نباشد، ارزشی ندارد.

وی بیان کرد: قرآن و اهل بیت(ع) باید در کنار هم باشند، ما باید با اینکه محبت اهل بیت(ع) را در دل داریم، خرسند و شکرگذار باشیم.

حجت‌الاسلام مروی با بیان روایتی دیگر محبت اهل بیت(ع) را بسیار با اهمیت دانست و ادامه داد: محبت اهل بیت(ع) کم سرمایه‌ای نیست و باید آن را قدر دانست، اربعین قابل تبیین و توصیف نیست و در واژه هیچ تحلیلی و سیاسی ما نمی‌گنجد، یک پدیده الهی است.

تولیت آستان قدس رضوی متذکر شد: این همه افراد با این همه سختی راه و میلیونی به اربعین می‌روند، حتی با پای پیاده از مشهد به کربلا رفتند و معیاری برای سنجش آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اربعین فقط برای مسلمانان نیست، بلکه غیرمسلمانان و غیرشیعیان هم در آن حضور دارد و این عشق امام حسین(ع) است که همه را جذب می‌کند، اضافه کرد: ما باید خدا را سپاس بگوییم، این راهپیمایی سبغه الله و رنگ خدا است و این حضور و خدمت به زائران، رنگ خدایی دادن به خود بوده، عرصه تحول و شدن محسوب می‌شود و مقصد بهانه و خود حرکت هدف است.

حجت‌الاسلام مروی بیان کرد: این حرکت و گام‌های بیرونی که ما را به کربلا نزدیک می‌کند نشانی برای انسان شدن و به خدا پیوستن است، چراکه این گام‌های درونی و بیرونی ما را به خدا می‌رساند.

تولیت آستان قدس رضوی محو شدن مرز مهمان و میزبان را یکی دیگر از جلوه‌های اربعین دانشت و متذکر شد: این موضوع به این دلیل است که همه پذیرایی می‌کنند و پذیرایی می‌شوند، در هیچ جای دنیا چنین کاری صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اربعین، رنگین کمان اقوام و مذاهب گوناگون است، یادآور شد: در مکه مکرمه اقوام همه حضور دارند، اما همه ادیان وجود ندارند، این در حالی است که در اربعین انسان‌ها و همه بشریت حضور دارند و این مهم رنگین کمانی از اقوام و ادیان است که هم سطح هم نیستند، از همه قشری در آن وجود دارند، هم انسان سالم هم جانباز قطع نخاعی با ویلچر وجود دارد.

حجت الاسلام مروی با بیان اینکه چنین تنوعی از اقوام و ادیان را نمی‌توان جای دیگری دید، خاطرنشان کرد: نوعی تفکر در مسیر اسلام اوج مبارزه است، اربعین به جامعه انسانی روحیه جهادی و از خود گذشتن همراه با مبارزه با ظلم و دفاع از حق داده و برکاتی دارد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در سوریه، عراق و یمن حضور و قدرت اربعین را می‌بینیم که چگونه هارون‌های منطقه را زمین‌گیر کرده و به شکست کشانده، این قدرت اربعین است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به کانون هدایت قرآنی، امامت و ولایت، تصریح کرد: ذهن و فکر ما را جهنمی کرده و اربعین توجه ما را به این نکته جلب می‌کند، بنابراین برای دور شدن از این موضوع باید به کانون هدایت، قرآن ائمه و ولایت توجه شود، این درس اربعین است و برای همین دشمن در تلاش بوده تا از این حرکت بی‌نظیر تاریخ هیچ بازتابی در رسانه‌های‌شان نداشته باشند.

حجت‌الاسلام مروی گفت: دشمن روزی مجبور است این واقعیت روشن را بازتاب دهد و این نشانه حقانیت این راه است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه یزیدیان در روز عاشورا با هلهله توانستند صدای امام را خاموش کنند، تصریح کرد: یزیدیان امروز هم می‌توانند این حقیقت را بایکوت کنند، اما شاهدیم که شعاع نورانی عاشورا روز به روز بیشتر می‌شود، دشمنان می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند، اما پروردگار از نور خود محافظت می‌کنند.

وی متذکر شد: رهبری بارها فرمودند و باید شکر این نعمت را پاس بداریم، همچنین باید این روحیه برادری، ایثار و گذشت را حفظ کرده، حافظ حرکت برای هدف متعالی باشیم، به اجتماع که برمی‌گردیم با روحیه دیگری برگردیم، با رفتار خوب و تبعیت از آموزه‌های دینی اربعین را استمرار دهیم تا هر روز اربعین باشد، منحصر به راهپیمایان نباشد، بلکه همه را در مکتب تربیتی اربعین مستقر کنیم.

حجت‌الاسلام مروی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه به این تاکید داشتند که عراق نباید ایرانیزه نشود، آنجا کشور دیگری است که قوانین خود را دارد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: بدانید دشمن برای اینکه اربعین را بگیرد در تلاش است هر حرکتی که به هر نیت بین ایران و عراق جدایی ایجاد کند، حساس کرده، این حرکت یزیدی و از سوی دشمن است.

وی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود، چراکه حضور آنها سرمایه مهمی است، گفت: طوری عمل نکنید که مردم حس کنند یک دستگاه دیگر در حال مدیریت است، چرا که مردم کنار می‌کشند.

نظرات بینندگان