arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۸

وزیر نیرو: کار تخصیص آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی هفته آینده آغاز می شود / کف آن ۶۰ میلیون و سقف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است

وزیر نیرو گفت: کار تخصیص آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی را هفته آینده شروع خواهیم کرد که کف آن ۶۰ میلیون مترمکعب و سقف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است. اردکانیان افزود: با اجرای طرح مطالعات سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی آب در تمامی بخش‌ها باید به گونه‌ای مصرف شود تا با انتقال آب از دریای عمان بیشترین مدیریت را در مصرف آب داشته باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نیرو گفت: کار تخصیص آب از دریای عمان برای خراسان جنوبی را هفته آینده شروع خواهیم کرد که کف آن ۶۰ میلیون مترمکعب و سقف آن ۱۱۰ میلیون مترمکعب است.

رضا اردکانیان عصر پنجشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: برای تامین آب درازمدت خراسان جنوبی دو کار مکمل یکدیگر به نتیجه رسیده که یکی تصویب طرح سازگاری با کم آبی و دیگری انتقال آب به خراسان جنوبی از طریق دریای عمان است.

وی اظهار داشت: طرح مطالعات سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی طی هفته آینده در کارگروه ملی به تصویب نهایی می‌رسد و همه دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.

وزیر نیرو گفت: با اجرای این طرح اگر به دنبال انتقال آب به این استان هستیم باید چاره اندیشی شود که این آب درست و به جا مصرف شود.

وی بیان کرد: طرح مطالعات سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی نیازمند همکاری بین سازمانی است تا بتوانیم سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب از بیلان منفی آب سفره‌های زیرزمینی این استان را کاهش دهیم.

اردکانیان افزود: با اجرای طرح مطالعات سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی آب در تمامی بخش‌ها باید به گونه‌ای مصرف شود تا با انتقال آب از دریای عمان بیشترین مدیریت را در مصرف آب داشته باشیم.

وی گفت: مقدمات نمک زدایی و انتقال آب شیرین به خراسان جنوبی به ثمر رسیده و وزارت نیرو همزمان با طرح تصویب مطالعات سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی، تخصیص آب از دریای عمان به خراسان جنوبی را طی هفته آینده انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح شرایط و ضوابطی دارد که به شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ابلاغ خواهد شد تا براساس آن برنامه‌ریزی کند.

اردکانیان با بیان اینکه وزارت نیرو با پیشنهاد وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مسئول کمیسیون همکاری مشترک با افغانستان انتخاب شده است گفت: بنابراین در تمام عرصه‌های اقتصادی و تجاری کمک خواهیم کرد تا رونق در روابط ایران و افغانستان ایجاد شود لذا سفر بیشتری به خراسان جنوبی خواهیم داشت تا طی ۲ سال آینده تحول‌های خوبی در زمینه اقتصاد و اشتغال این استان شاهد باشیم.

به گفته وی وزارت نیرو مسئول تامین آب، برق، جمع آوری فاضلاب، تصفیه و بازچرخی آب است و در حال حاضر در شرایط خوبی قرار داریم.

وزیر نیرو عنوان کرد: در مجموع با وجود تحریم‌های ظالمانه شرایط عمومی طرح‌های عمرانی و توسعه ای کشور مطلوب نیست اما در بخش آب و برق با توجه به عنایت و توجه مقام معظم رهبری و اجازه ای که برای برداشت از صندوق توسعه ملی داده‌اند، در شرایط خوبی به سر می‌بریم.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در خراسان جنوبی یکهزار و ۳۶۰ پروژه در حوزه آب، برق و فاضلاب در دست اجرا دارد گفت: حدود ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار این پروژه‌ها است که پیشرفت ۴۰ درصدی دارد.

وی اضافه کرد: بخشی از پروژه‌های استان خراسان جنوبی تا پایان امسال و بخشی تا پایان دولت دوازدهم و بعد از آن تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

اردکانیان گفت: در این سفر آبرسانی به ۲۰ روستای خراسان جنوبی با جمعیت سه هزار و ۷۰۰ نفر، نیروگاه خورشیدی سربیشه با ظرفیت هفت مگاوات و ۱۶۵ پروژه متنوع برق‌رسانی با اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومان افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات آبرسانی به طبس و عملیات اجرایی طرح آبرسانی میان مدت به بیرجند با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان امروز آغاز شد گفت: این طرح‌ها در بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو اظهارداشت: پروژه نیروگاه طبس را با ساز و کار جدید تا پایان امسال فعال می‌کنیم تا این پروژه بزرگ منشاء تامین برق بیشتر و پایدار برای منطقه باشد و با توجه به ظرفیت نهفته معدن در این منطقه، باعث توسعه اقتصادی و اشتغالزایی خواهد شد.

وزیر نیرو امروز (پنجشنبه) برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی چند طرح آب و برق خراسان جنوبی وارد این استان در شهرستان طبس شد.

بازدید از نیروگاه زغال‌سوز در حال ساخت همزمان با آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی از برنامه‌های سفر اردکانیان به این شهرستان بود.

وزیر نیرو در ادامه سفر یک روزه به خراسان جنوبی از طرح‌های آب و برق این استان در شهرستان‌های بیرجند و سربیشه نیز بازدید و چند طرح را افتتاح و کلنگ‌زنی کرد.

آبرسانی به ۲۰ روستای خراسان جنوبی و ۱۶۵ طرح برق‌رسانی شهری و روستایی از جمله این طرح‌ها بود.

وی در نشست جمع‌بندی با حضور مسئولان و مدیران صنعت آب و برق استان هم شرکت کرد.

نظرات بینندگان