arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۰۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

پمپئو: زمان پایان تحریم تسلیحاتی ایران و محدودیت سفر مقامات تهران از جمله سردار سلیمانی در اکتبر سال ۲۰۲۰ نزدیک است؛ جامعه جهانی باید چاره جویی کند / از زمان اعلام سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران، تهران همه تلاش خود را صرف یک دیپلماسی اخاذی کرده / پاسخ تخت روانچی: علاوه بر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، یکی از دلایل بی‌ثباتی خاورمیانه، سرازیر شدن بی‌رویه سلاح‌های آمریکایی به خاورمیانه است

وزیر خارجه ایالات متحده برای چندمین بار ایران را متهم کرد که «بزرگ‌ترین تهدید جاری علیه صلح و ثبات در منطقه» است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به نزدیک شدن زمان پایان تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی و محدودیت سفر مقامات ایران از جمله قاسم سلیمانی گفت که جامعه جهانی برای جلوگیری از آنچه اشاعه ترور توسط جمهوری اسلامی ایران خواند، باید چاره جویی کند.

به گزارش «انتخاب»، پمپئو عصر سه شنبه ۲۹ مرداد در سخنان خود در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه، با اشاره به پایان این تحریم ها در اکتبر سال ۲۰۲۰ و ادعای اینکه زمان برای جلوگیری از اشاعه ترور توسط ایران در حال از دست رفتن است، گفت: «جامعه جهانی باید ببیند چقدر زمان باقی است تا ایران خود را از بند این محدودیت رها کرده و آشوب تازه ای خلق کند و جامعه جهانی برای جلوگیری از چنین اتفاقی چه می‌تواند بکند.»

وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه جمهوری اسلامی و گروههای نیابتی آن به اشاعه ترور و ناآرامی در عراق، لبنان، سوریه و یمن ادامه می‌دهند، گفت: «از زمانی که آمریکا اعلام کرد قصد دارد خرید نفت از ایران را به صفر برساند، ایران همه تلاش خود را صرف یک دیپلماسی اخاذی کرده است.»

او سپس به فهرستی از آنچه اقدامات ایران در ماه ژوئیه (تیرو مرداد) نامید، از جمله «عبور از محدودیت ۳۰۰ ذخیره اورانیوم»، «حملات حوثی ها به فرودگاهی در عربستان»، «رسیدن به سطح اورانیوم غنی شده ۴.۵ درصد»، «توقیف چند نفتکش بریتانیایی و اماراتی توسط نیروهای سپاه و توقیف یک نفتکش بریتانیایی» و «آزمایش یک موشک بالیستیک در سرپیچی از قطعنامه شورای امنیت» اشاره کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین یادآوری کرد که ایالات متحده تلاشی را برای حفاظت از امنیت دریانوردی در تنگه هرمز آغاز کرده است و از دیگر کشورها خواست که همچون بریتانیا و بحرین به این ائتلاف بپیوندند.

ساعاتی پیش از این سخنان وزیر خارجه آمریکا، «برایان هوک» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران با تاکید بر عملی نشدن وعده‌های برجام مبنی بر تعدیل‌ رفتارهای رژیم ایران و کمک به پیشبرد صلح و ثبات منطقه‌ای، می‌گوید که شورای امنیت سازمان ملل متحد نقش مهمی را در اطمینان یافتن از ادامه تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی بر رژیم ایران ایفا می‌کند و این موضوعات در نشست امروز شورای امنیت بررسی می‌شود.

مایک پمپئو پیش از حضور در این اجلاس، در پیامی که عصر ۲۱ مرداد به وقت آمریکا در توییتر خود منتشر کرد، با اشاره به زمان باقی مانده به پایان تحریم سازمان ملل علیه فروش اسلحه به جمهوری اسلامی و لغو احتمالی ممنوعیت فرمانده سپاه قدس، از متحدان ایالات متحده خواست فشار بر جمهوری اسلامی را بیشتر کنند.

مطابق روزشماری که در وبسایت وزارت خارجه آمریکا نصب شده است حدود ۱۵ ماه به پایان تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی از سوی سازمان ملل و همچنین لغو ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی مانده است.

پمپئو خواستار تمدید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. قطعنامه‌ای که در اصل در تائید توافق هسته‌ای بین دولت باراک اوباما، ایران و پنج قدرت جهانی دیگر صادر شد. دولت دونالد ترامپ بهار گذشته به‌دلیل آن‌چه «ناکارآمد» بودن توافق توصیف می‌کند، از آن خارج شد.

قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، از کشورهای جهان خواسته است که محدودیت‌های تسلیحاتی مختلفی را در ارتباط با ایران «به مدت پنج سال» رعایت کنند؛ از جمله این محدودیت‌ها فروش تانک، توپخانه‌های سنگین، سامانه‌های موشکی و دیگر تسلیحات نظامی‌ست.

واکنش تهران

مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه آمریکا را متهم کرد که با حضور نظامی خود در منطقه، بی‌ثباتی ایجاد کرده و امنیت را زدوده‌است. او گفته «دخالت این کشور تقریبا در همه منازعات دیگر منطقه نیز آشکار است».

به گفته تخت روانچی «علاوه بر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، یکی دیگر از دلایل بی‌ثباتی خاورمیانه، سرازیر شدن بی‌رویه سلاح‌های آمریکایی به این منطقه است که آن را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، نیز خواستار بازگشت ایالات متحده به «برجام» و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شده‌است.

ایالات متحده برای بازگرداندن تهران به میز مذاکره و دستیابی به توافقی «جامع» رو به تحریم‌های گسترده‌ای آورده که مهم‌ترین آن‌‌ها «به صفر رساندن فروش نفت» ایران است.

خود پمپئو روز سه‌شنبه اعلام کرد آمریکا موفق شده «۲.۷ میلیون بشکه نفت ایران را از بازار حذف کند». مقام‌های ایرانی اما می‌گویند به فروش نفت «به هر کشوری که بخواهند» ادامه می‌دهند.

بر اساس ارزیابی خبرگزاری رویترز از منابع صنعتی و کشتی‌رانی، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه ژوئیه روی هم رفته به ۱۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در اردیبهشت سال پیش که آمریکا از برجام خارج شد، این رقم حدود ۲.۸ میلیون بشکه بود.

نظرات بینندگان