arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۸ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۳۲ /

روایت وزیر خارجه آمریکا در سال 1366 از حملات موشکی به تهران: عراقی ها می گویند بُرد موشک های اسکاد را تا 600 کیلومتر افزایش داده اند / خویشتنداری ایران و عراق به نحو فزاینده ای کاهش پیدا خواهد کرد

دو طرف ظاهرا به نتیجه رسیده اند که تلاش های امریکا برای تصویب قطعنامه ای برای اجرای قطعنامه ی 598 شورای امنیت علیه ایران متوقف شده است. بنابراین، خویشتنداری ایران و عراق که تا همین اواخر وجود داشت، به نحو فزاینده ای کاهش پیدا می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: وزیر خارجه آمریکا در سندی سرّی به تاریخ چهارشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۶۶ نتیجه ارزیابی ها از حملات موشکی عراق به تهران را منتشر کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: حملات موشکی عراق به تهران

تاریخ: چهارشنبه، 00:58 دقیفه، 2 مارچ 1988

طبقه بندی: سری

از: وزیر خارجه آمریکا

1. سرّی، کل متن

2. آنچه در ادامه می آید گزارشی اطلاعاتی از اداره اطلاعات و پژوهش (وزارت خارجه) به تاریخ 1 مارچ 1988 در ساعت 9 صبح، است.

3. عراق اعلام کرده که مجموع 13 حمله موشکی به تهران از عصر 29 فوریه انجام داده است. اطلاعات ویژه حداقل 10 پرتاب موشک و حداقل حرکت سه موشک را به سمت تهران تایید می کند. گزارش های مطبوعاتی اولیه حکایت از تلفاتی قابل توجه دارد.

4. این حملات پس از پرتاب سه موشک اسکاد توسط ایران به بغداد در شب 28-29 فوریه انجام شده که اقدامی تلافی جویانه علیه حمله هوایی عراق به پالایشگاه نفتی ری در حاشیه تهران در 27 فوریه بوده است.

5. بهترین حدسی که براساس گزارش های اولیه از ارزیابی ها می توانیم بزنیم، این است که عراق در حال شلیک موشک های اسکاد همراه با «بار مفید کاهش یافته» است. اسکاد عادی تنها می تواند نصف مسیر تا تهران را طی کند، اما عراقی ها ادعا می کردند که میزان برد موشک ها را به بیش از 600 کیوملتر افزایش داده اند که می تواند از منطقه ی مشهور پرتاب در نزدیکی الاماره، به تهران برسد. گفته می شود که عراق 140 موشک زمین به زمین شوروی را در اختیار دارد.

6. دو طرف ظاهرا به نتیجه رسیده اند که تلاش های امریکا برای تصویب قطعنامه ای برای اجرای قطعنامه ی 598 شورای امنیت علیه ایران متوقف شده است. بنابراین، خویشتنداری ایران و عراق که تا همین اواخر وجود داشت، به نحو فزاینده ای کاهش پیدا می کند. ایران احتمالا با حملات اسکادی بیشتری به بغداد و گلوله باران توپخانه ای شهرهای مرزی عراق پاسخ خواهد داد. ایرانی ها احتمالا یک حمله ی زمینی بزرگ یا بیشتر در آینده نزدیک را آغاز خواهند کرد.

وایتهد

نظرات بینندگان