arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۸

چین بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه بست

چین که روز گذشته تهدید کرده بود آماده مقابله به مثل با آمریکا در مورد هرگونه اقدام تجاری است امروز جمعه اعلام کرد بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی این کشور تعرفه بسته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین که روز گذشته تهدید کرده بود آماده مقابله به مثل با آمریکا در مورد هرگونه اقدام تجاری است امروز جمعه اعلام کرد بر ۷۵ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی این کشور تعرفه بسته است.

کمیسیون تعرفه های تجاری دولت چین روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد در پاسخ به اطلاعیه ایالات متحده آمریکا مبنی بر تحمیل عوارض اضافی بر واردات از چین، پکن تصمیم به اعمال تعرفه اضافی ۵ یا ۱۰ درصدی بر پنج هزار و ۷۸ قلم کالای وارداتی از آمریکا به ارزش حدود ۷۵ میلیارد دلار گرفته است.

این کمیسیون با اشاره به اینکه تعرفه ها در دو نوبت اعمال می شوند تصریح کرد دور اول تعرفه ها از اول سپتامبر اجرا می شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته (پنجشنبه) با اشاره به اینکه پکن به تدابیر تعرفه ای آمریکا پاسخ خواهد داد اعلام کرد جنگ تجاری برنده ندارد و چین نیز به دنبال چنین جنگی نیست اما از آن هم ترسی ندارد و در صورت لزوم وارد آن خواهد شد.

«گائو فنگ» در کنفرانس خبری هفتگی خود در پکن تاکید کرد اگر آمریکا اقدامات تعرفه ای جدیدی در راستای ارتقا نرخ عوارض گمرکی در پیش بگیرد، چین نیز ناچار در مقام پاسخگویی و اتخاذ تدابیر بازدارنده به منظور دفاع از منافع خود و مردمش بر خواهد آمد.

وی همچنین تصریح کرد هیات های مذاکره کننده دو طرف همچنان روابط و تماس خود را حفظ کرده اند.

کمیسیون تعرفه های تجاری دولت چین نیز پیشتر با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود این کشور برای هرگونه رویارویی بازدارنده تجاری و اقتصادی با آمریکا آماده است.

این کمیسیون گفته بود اگر آمریکا بخواهد تعرفه ۱۰ درصدی روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی اعمال کند، پکن بی تردید مقابله خواهد کرد و ساکت نخواهد نشست.

آمریکا پیشتر اعلام کرده بود از ۱۰ شهریور سال جاری بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین عرفه ۱۰ درصدی اعمال می کند اما چند روز بعد این اقدام را ۱۰۵ روز به تاخیر انداخت.

روابط چین و آمریکا روز به روز در زمینه های تجاری و سیاسی تیره تر می شود آمریکا از چین به عنوان کشوری یاد می کند که ارز ملی خود را عمدا دستکاری می کند و همزمان چین اعتقاد دارد این کشور در امور داخلی چین از جمله هنگ کنگ مداخله می کند.

چین اعتقاد دارد تحریکات آمریکا باعث بروز تنش های بی سابقه در هنگ کنگ شده و نسبت به حملات تروریستی درپی آشوب ها در این منطقه هشدار داده است بخصوص به دلیل حضور معترضان در فرودگاه و لغو همه پروازها از هنگ کنگ در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته، روابط پکن و واشنگتن تیره تر هم شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان