arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸

رایزنی با عربستان برای افزایش شمار پروازهای برگشت حاجیان ایرانی

رییس سازمان حج با اشاره به بازگشت یک سوم زائران ایرانی به کشور در پاسخ به اعتراض برخی از زائران به طولانی‌تر شدن سفر حج، از تداوم رایزنی با عربستان برای افزایش شمار پروازهای برگشت خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رییس سازمان حج با اشاره به بازگشت یک سوم زائران ایرانی به کشور در پاسخ به اعتراض برخی از زائران به طولانی‌تر شدن سفر حج، از تداوم رایزنی با عربستان برای افزایش شمار پروازهای برگشت خبر داد.

به گزارش ایسنا، امسال بیش از ۸۶ هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی برای ادای مناسک حج تمتع به عربستان اعزام شده‌اند که طبق اعلام مدیر عملیات پرواز حج ۹۸ قرار است تمام زائران تا ۱۷ شهریور به ایران بازگردند. در حج امسال عملیات جابه‌جایی حجاج ایرانی به عهده شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی گذاشته شد. درحالی‌که سال‌های قبل ۵۰ درصد این ظرفیت را شرکت‌های هواپیمایی سعودی جابه‌جا می‌کردند. کمبود ناوگان هوایی در حج امسال مدت زمان حضور برخی از زائران را در عربستان از ۴۰ روز متجاوز کرده که نارضایتی‌هایی را باعث شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی‌فقیه در امور حج وزیارت ـ در دیدار با جمعی از زائران ایرانی مقیم در شهر مکه، از تلاش برای ایجاد تسهیلات و موافقت با درخواست حجاجی خبر داد که پس از اقامت طولانی در سرزمین وحی، تسریع در بازگشت به ایران را خواستار شده‌اند.

وی بیان کرد: این موضوع در دستور کار بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج قرار دارد و برای افزایش پروازهای انتقال حجاج به ایران با دولت عربستان در حال رایزنی هستیم.

علیرضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ هم گفت: با تقاضای حاجیان عضو کاروان‌هایی که مدت اقامت آن‌ها در سرزمین وحی بیش از ۴۰ روز طول کشیده و به دلیل بیماری، ضرورت‌های کاری یا امور خانوادگی خواستار تسریع در بازگشت به کشور هستند، در حد مقدورات موافقت می‌شود. در همین زمینه تاکنون ۸۶۰ مورد جابه‌جایی در زمان بازگشت حجاج به کشور داشته‌ایم و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

رییس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری که در مکه برگزار شد نیز اظهار کرد: امیدواریم عربستان سعودی با افزایش پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) برای بازگرداندن حجاج در هفته پیش رو موافقت کند.

او گفت: پس از تأخیری که در پروازهای روز نخست به دلیل بروز اختلال در اعزام اتوبوس‌های حامل زائران به فرودگاه‌های جده و مدینه رخ‌داده بود، در حال حاضر پروازها طبق برنامه انجام می‌شود و روند مقبولی دارد.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از درگذشت ۱۴ زائر ایرانی در مکه و مدینه خبر داد و گفت: تازه‌ترین متوفی، یک مرد حدوداً ۷۰ ساله بود که دو روز پیش براثر خونریزی مغزی در بیمارستان نور مکه فوت کرد.

وی افزود: تاکنون پیکر هشت تن از زائران متوفی به ایران منتقل شده‌اند و سه نفر نیز به درخواست خانواده‌هایشان در شهرهای مکه و مدینه به خاک سپرده‌شده‌اند. پیکر آخرین متوفی نیز به ایران انتقال خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴ زائر ایرانی در بیمارستان‌های عربستان و ۲۴ نفر دیگر در بیمارستان حجاج ایران در مکه مکرمه بستری هستند.

رشیدیان یادآور شد: از ۱۷ تیرماه و هم‌زمان با ورود زائران ایرانی به عربستان درمجموع ۲۶۴ هزار و ۲۶۲ مورد ویزیت در مکه و ۱۶ هزار و ۵۵۰ مورد ویزیت توسط پزشکان ایرانی در مدینه منوره صورت گرفته است. خوشبختانه هیچ‌گونه کمبود دارو برای درمان بیماران در درمانگاه‌های ایران وجود ندارد و اقدامات لازم برای تأمین آن‌ها صورت گرفته است.

نظرات بینندگان