arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۵ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸

آغاز سفر آسیایی ظریف از امروز به سه کشور چین، ژاپن و مالزی

محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات برخی کشورها و پس از بازگشت از سفر به حوزه خلیج فارس و اروپا و توقفی یک روزه در تهران امروز (یکشنبه) سفرش به سه کشور آسیایی چین، ژاپن و مالزی در شرق آسیا را آغاز می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از امروز به سه کشور چین، ژاپن و مالزی در شرق آسیا سفر می‌کند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات برخی کشورها و پس از بازگشت از سفر به حوزه خلیج فارس و اروپا و توقفی یک روزه در تهران امروز (یکشنبه) سفرش به سه کشور آسیایی چین، ژاپن و مالزی در شرق آسیا را آغاز می‌کند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این اعلام کرده بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در راستای پیگیری و اجرای دیپلماسی فعال و متوازن جمهوری اسلامی ایران از یکشنبه سوم شهریور در صدر هیأتی به چین، ژاپن و مالزی در شرق آسیا سفر خواهد کرد.

موسوی روابط دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را از جمله محورهای گفتگو و رایزنی وزیر امور خارجه با مقامات این کشورها برشمرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که دهم مرداد ماه سال جاری از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت، در دو هفته گذشته به کشورهایی در حوزه خلیج فارس و اروپا سفر کرد و قطر، کویت، فنلاند، سوئد، نروژ و فرانسه مقاصد این سفرها بود. وزیر خارجه در این کشورها درباره شرایط کنونی منطقه خلیج فارس، برجام، اوضاع یمن و افغانستان با مقامات این کشورها گفتگو کرد.

وزیر خارجه ایران پس از بیانیه شورای عالی امنیت ملی در کاهش تعهدات برجامی سفری به ژاپن و چین نیز داشت.او چهارشنبه شب 25 اردیبهشت ماه وارد ژاپن شد و روز پنجشنبه 26 اردیبهشت ضمن دیدار با «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن با «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور هم دیدار و گفت‌وگو کرد. وی روز جمعه 27 اردیبهشت ماه نیز به منظور گفت وگو و رایزنی‌های سیاسی در خصوص روابط دوجانبه و مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله برجام و تحرکات بی ثبات کننده آمریکا وارد پکن شد و با «وانگ یی» همتای چینی خود دیدار کرد.

در همین خصوص ظریف در سفرش به هلسینکی و در بدو ورود در جمع خبرنگاران در تشریح دلایل سفرش به اروپا گفت: ارتباطات ما با اتحادیه اروپا ارتباطات مهمی است مخصوصا اینکه اتحادیه اروپا تعهداتی در چارچوب برجام داده است و باید این تعهدات را اجرا کند، لازم است در این زمینه ها با کشورهای اروپایی صحبت شود. همینطور در بحث مسائل منطقه ای، فنلاند، سوئد و نروژ در موضوعات منطقه‌ای ما فعال هستند، سوئد مسؤولیت اولین اجلاس یمن را به عهده داشت، نروژبه دنبال برگزاری اجلاسی درباره افغانستان است و ضرورت دارد در زمینه‌های منطقه‌ای با این کشورها گفت‌وگو‌ شود.فنلاند از گذشته طرحی برای گفتگو در خلیج فارس داشت که تقریبا مشابه طرحی است که ما مطرح کردیم. چند سال پیش من هلسینکی آمدم و اینجا طرح مجمع گفتگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس را مطرح کردم و فنلاندی‌ها همیشه به این موضوعات علاقه داشتند.

وی با بیان اینکه امروز شرایط منطقه ویژه است و لازم است در این زمینه ها مشورت‌های گسترده‌ای صورت بگیرد، اظهار داشت: در کویت بودیم و فنلاند، سوئد و نروژ در این مرحله است و در مرحله بعدی سفر آسیایی است که با چندین کشور در آسیا گفت‌وگوها را ادامه می‌دهیم.

وزیر خارجه ادامه داد: با توجه به وضعیت ویژه‌ای که الان وجود دارد لازم است در آستانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد این هماهنگی‌ها انجام شود.

لازم به ذکر است در ابتدا اعلام شده بود که این سفر فقط به سه کشور اروپایی (فنلاند، سوئد و نروژ) است و پس از آنکه سید عباس موسوی روز دوشنبه 28 مرداد ماه در جمع خبرنگاران از احتمال سفر ظریف به فرانسه خبر داد، وزیر خارجه در نشستی که دوشنبه شب و در بدو ورود با ایرانی‌های مقیم سوئد داشت اعلام کرد که روز جمعه (اول شهریور ماه) در پاریس با ماکرون و همتای فرانسوی دیدار می‌کند.

ظریف در این خصوص گفت: حالا درست است اسم من را گذاشتند در فهرست تحریم‌ها، اما الان خدمت شما در سوئد هستم، خیلی هم به من فشار نیامده است. یکشنبه با مقامات کویت دیدار کردم، امروز در فنلاند با رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر تجارت خارجی فنلاند ملاقات کردم، فردا (سه شنبه) در سوئد با تعدادی از وزرا دیدار دارم و پنجشنبه با وزیر خارجه و نخست وزیر نروژ دیدار خواهم کرد و جمعه نیز وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه را می بینم. هفته دیگر چین و بعدش به ژاپن می‌روم. تحریم های آمریکا کاری به من ندارد؛ ولی این مردم هستند که هدف تحریم‌ها هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه اول شهریور ماه در پاریس و پس از ملاقاتش با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اینکه آیا در سفرش به آسیا به کره شمالی خواهد رفت، عنوان کرد: «آنچه که ما فعلا در این مرحله طراحی کردیم سفر به چین، ژاپن و چند کشور دیگر است که در این مرحله هنوز سفری به کره شمالی طراحی نکردیم ولی آمادگی برای سفر به کره شمالی را داریم».

نظرات بینندگان