arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸

خرید خانه در مقابل اجاره خانه یا اجاره آپارتمان

کمی اگر قیمت خانه در تهران یا قیمت آپارتمان در تهران را جستجو کنید، احتمالا با قیمت‌های عجیب و غریبی برای املاک روبه‌رو می‌شوید که باور کردنی نیست. به همین دلیل برخی به دلایل مختلف پرونده خانه‌دار شدن را مختومه کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خرید خانه در مقابل اجاره خانه یا اجاره آپارتمان

این روزها که حسابی قیمت خرید خانه افزایش داشته است، برخی بین خرید خانه و اجاره خانه یا اجاره آپارتمان مردد هستند. در این مطلب ببینیم کدام تصمیم منطقی‌تر است.

شاید در نگاه اول جواب این سوال ساده به نظر برسد و خیلی زود بگویید خرید خانه یا خرید آپارتمان، تصمیم بهتری است. اما شاید به همین سادگی نتوان درباره‌ این موضوع نظر داد؛ چرا که علاوه بر میزان بودجه معیارهای دیگری چون سبک زندگی، خواسته‌ها و نیازها و مواردی دیگری مهم است که به آنها می‌پردازیم.

خرید خانه یا اجاره خانه و آپارتمان؛ مسئله این است!

افراد زیادی هستند که از خانه‌به‌دوش بودن و مستاجری خسته شده‌اند و سال‌های سال به امید خانه‌دار شدن تلاش می‌کنند و پول روی پول می‌گذارند، اما چه فایده که تا به خرید خانه نزدیک می‌شوند، قیمت خانه و آپارتمان افزایش پیدا می‌کند. یک سالی است قیمت آپارتمان در تهران و دیگر شهرهای ایران سر به فلک گذاشته است و خرید خانه آرزوی خیلی‌ها شده است. گرچه هنوز این افراد تلاش می‌کنند با وام و قرض هم که شده آپارتمان یا خانه‌ای را برای خود بخرند.

کمی اگر قیمت خانه در تهران یا قیمت آپارتمان در تهران را جستجو کنید، احتمالا با قیمت‌های عجیب و غریبی برای املاک روبه‌رو می‌شوید که باور کردنی نیست. به همین دلیل برخی به دلایل مختلف پرونده خانه‌دار شدن را مختومه کرده‌اند.

در شرایطی که همزمان با بهبود روابط سیاسی ایران با کشورهای خارجی، برخی گروه‌های سرمایه‌گذاری وارد کشور شده یا درصدد ورود به پایتخت و سایر شهرها هستند، بازار اجاره آپارتمان‌های لوکس شهر تهران با بازدیدهای بیشتری نسبت به قبل مواجه شده است. در میان فایل‌های اجاره مربوط به مناطق لوکس پایتخت، آپارتمانی 240 مترمربعی در فرمانیه شرقی، با شرایط 250 میلیون تومان رهن کامل جزو پر بازدیدترین فایل‌های پیشنهادی بوده است. البته بنا بر اظهار نظر کارشناسی مشاوران املاک، اجاره بهای این آپارتمان در مقایسه با سایر آپارتمان‌های مشابه در این منطقه مناسب‌تر تعیین شده است. میانگین اجاره بهای آپارتمان در فرمانیه برای یک واحد ملکی با متراژ مشابه 134 میلیون تومان ودیعه و 8 میلیون تومان اجاره ماهانه است.

هستند مردمی که با همان میزان بودجه برای خرید خانه، ترجیح می‌دهند سراغ اجاره خانه یا اجاره آپارتمان بروند. آنها نیز برای خود دلایلی دارند که می‌تواند قانع کننده باشد. خیلی‌ها به دلیل سبک زندگی خود، به جایی که در محله‌هایی که با پول پیش آنها سازگاری دارد، خانه بخرند، ترجیح می‌دهند در محله‌های بالاتری آپارتمان رهن کنند. البته این افراد آگهی‌هایی با عنوان فروش آپارتمان در تهران پول لازم را دنبال می‌کنند تا شاید بتوانند در دل آنها گزینه مناسبی بیابند. خرید خانه: https://www.sheypoor.com/ایران/املاک/خرید-خانه-آپارتمان
دلیل دیگر این افراد می‌تواند نزدیکی به محل کار باشد؛ چرا که به طور دائمی در طول روز در این مسیر در رفت و آمد هستند و هزینه‌های جاری دیگری به آنها تحمیل می‌شود که به همین دلیل تمایل دارند دنبال اجاره خانه یا اجاره آپارتمان در نزدیکی محل کار خود باشند. ضمن اینکه موضوعاتِ زمانی و مشکلاتی چون دیر رسیدن به محل کار یا گیر افتادن در ترافیک‌های کلافه‌کننده را نیز باید در نظر بگیریم.

خرید خانه در مقابل اجاره خانه یا اجاره آپارتمان

نزدیکی به خانواده، دوستان و آشنایان و ترددهای زیادی دلیل دیگری است که باعث می‌شود تا برخی به جای دوری از خانواده، همچنان مستاجری را انتخاب کنند.

موافقان اجاره آپارتمان، ممکن است سبک زندگی متفاوتی داشته باشند و به جای اینکه بخواهند یک آپارتمان کوچک یا خانه‌ای در محله‌های پایین‌تر و اطراف شهر بخرند، سراغ رهن و اجاره آپارتمان در مرکز شهر یا محله‌های بالاتر بروند و از مدت زمانی که در آنجا سکونت دارند لذت ببرند. این افراد می‌توانند آپارتمان‌های زیبا و جذابی را رهن کنند و حتی بعد از چند سالی با جابجایی به زندگی خود تنوع بدهند.

نزدیکی به مراکز آموزشی، درمانی، تفریحی و رفاهی دلیل دیگری است که باعث می‌شود تا بعضی‌ها تصمیم بگیرند دنبال اجاره خانه یا اجاره آپارتمان باشند. برای این افراد انجام کارها در کمترین زمان ممکن و با صرف کمترین هزینه اهمیت زیادی دارد.

افرادی که دنبال رهن و اجاره آپارتمان هستند دلیل محکم دیگری برای خود دارند. آنها پول خود را برای خرید ملک و راکد نگه‌داشتن آن هزینه نمی‌کنند و بیشتر تمایل دارند پول خود را صرف سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی و توسعه‌ کسب‌وکار کنند. حتی می‌بینیم که بعضا این افراد سراغ اجاره خانه یا اجاره آپارتمان مبله می‌روند تا درگیر خرید لوازم منزل نباشند.

البته در طرف مقابل همچنان طرفداران خرید خانه معتقدند که به هر شکلی شده باید صاحبخانه شد. چرا که رهن و اجاره خانه و آپارتمان فقط پر کردن جیب صاحبخانه است و ارزش پول سال به سال کمتر می‌شود. اما در سوی مقابل قیمت ملک بیشتر می‌شود.

به هر حال هر دو گروه این افراد، چه آنهایی که به دنبال خرید خانه و آپارتمان هستند و چه آنهایی که دنبال رهن و اجاره آپارتمان می‌روند، دلایل مشخص و روشنی برای خود دارند که تصمیم آنها را توجیه می‌کند.

منبع:    /http://www.malisazman.ir/economic/9738

 

نظرات بینندگان