arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸

فعالیت ۴۲ پایگاه اورژانس هوایی در کشور

رییس اورژانس هوایی کشور با اشاره به ۴۲ پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور، تصریح کرد: وزارت بهداشت مبادرت به ورود بالگردهایی از کشور آلمان کرده است. در حال حاضر ۸ فروند از این بالگردها در سطح کشور، در حال فعالیت هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس اورژانس هوایی کشور با اشاره به ۴۲ پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور، تصریح کرد: وزارت بهداشت مبادرت به ورود بالگردهایی از کشور آلمان کرده است. در حال حاضر ۸ فروند از این بالگردها در سطح کشور، در حال فعالیت هستند.

 محمد سرور در کارگاه "آموزشی اورژانس هوایی گیلان" اظهار کرد: امروز بعد از تلاش طاقت فرسای دو حوزه (مسئولان محلی گیلان و وزارت بهداشت)، یک فروند بالگرد به اورژانس گیلان اختصاص داده شده است که با تلفیق خدمات اورژانس زمینی و هوایی امید است ارایه خدمات بهتری را در این خصوص شاهد باشیم.

وی با اشاره به ۴۲ پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور، تصریح کرد: وزارت بهداشت مبادرت به ورود بالگردهایی از کشور آلمان کرده است، در حال حاضر ۸ فروند از این بالگردها در سطح کشور، در حال فعالیت هستند.

سرور با اشاره به ضرورت ایجاد آمبولانس هوایی، یادآورشد: هزینه‌های ایجاد شده توسط حوادث ترافیکی، معادل ۷درصد درآمد ناخالص ملی کشور است و ایران نوزدهمین کشور پهناور جهان است که با داشتن حدود ۲۶ هزار کیلومتر جاده اصلی و بزرگراه، از لحاظ حوادث ترافیکی در ردیف کشورهای پرحادثه قرار دارد.

وی ادامه داد: در هرسال، با بیش از ۹۰۰ حادثه پرتلفات روبرو هستیم که در همه این حوادث مداخله چند دستگاه آمبولانس به طور همزمان مورد نیاز بوده است.

رییس اورژانس هوایی کشور زندگی عشایری و کوچ نشینی در غالب استان های کشور، مشکل دسترسی به بیماران و مجروحان در روستاها، جاده های فرعی و روستایی، پراکنش بسیار وسیع و تنگ بودن بافت جمعیتی، را از جمله ضرورت ایجاد آمبولانس هوایی عنوان کرد.

سرور انتقال سریع تر بیماران، انتقال نیروی متخصص بر بالین بیمار، انتقال تجهیزات به مکان‌های مورد لزوم و پشتیبانی از ناوگان زمینی، امکان دسترسی به نقاط صعب العبور، مال رو و غلبه بر ترافیک، امکان ارزیابی اولیه منطقه آسیب دیده از آسمان در حوادث، هدایت و راهبری ناوگان زمینی برای دسترسی راحت و مسیریابی در حوادث بزرگ، استفاده از کادر درمانی ویژه و امکانات ویژه درمانی و حمایتی، شعاع عملیاتی وسیع، انتقال اعضا پیوندی، داروهای گران قیمت و غیر قابل ذخیره و کم مصرف اما حساس، خون و فرآورده های خونی را از جمله مزیت‌های آمبولانس هوایی ذکر کرد.

دکتر نورصالحی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این کارگاه با اشاره به انتقال اخیر دو قلب دهنده (اهدایی ) از گیلان به تهران، این اقدام مهم را در کمترین زمان توسط اورژانس هوایی، بسیار ارزشمند عنوان کرد.

وی در ادامه ایران را از نظر حوادث غیر مترقبه جزو ۱۰ کشور اول جهان و ۶ کشور اول آسیا ذکر کرد و افزود: در این خصوص اورژانس هوایی بسیار کمک کننده و حایز اهمیت می باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن تشریح تاریخچه راه اندازی اورژانس هوایی در دنیا و ایران، ابراز امیدواری کرد برگزاری کارگاه آموزشی اورژانس هوایی در بالا بردن سطح دانش مترون ها، پرستارها و پرسنل مرکز حوادث و فوریت های پزشکی گیلان بسیار مثمر ثمر باشد.

پایگاه اورژانس هوایی گیلان در فرودگاه سردار جنگل رشت، فعال می شود

پیمان اسدی، رییس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز برگزاری کارگاه آموزشی دوره روزه " اورژانس هوایی گیلان" را مقدمه ای برای راه اندازی بالگرد (اورژانس هوایی) گیلان در طی شهریور ماه سال جاری ذکر کرد و افزود: پایگاه اورژانس هوایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در فرودگاه سردار جنگل رشت، فعال خواهد شد.

وی با اشاره بر اینکه انتقال بیمار از نقاط دور استان به مرکز استان زمان بر است، بر ضرورت اورژانس هوایی در گیلان تاکید کرد و گفت: تمامی بیمارستان‌های تازه احداث گیلان از جمله بیمارستان پیروز لاهیجان، بیمارستان در حال احداث شهرستان تالش و بیمارستان‌های خصوصی قایم و پارس مجهز به پدفرودگاه بالگرد هستند.

رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه ضمن تقدیر از تلاش مسئولان دانشگاه و وزارت متبوع، یادآورشد: چهل و سومین پایگاه اورژانس هوایی کشور به زودی در گیلان راه‌اندازی می شود و اورژانس ۱۱۵گیلان نیز از خدمات هوایی بهره‌مند خواهد شد.

اسدی در پایان یادآورشد: مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گیلان دارای ۴۷۴ نیرو، ۱۲۲ دستگاه آمبولانس، دو دستگاه موتور لانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است.

 کارگاه آموزشی "اورژانس هوایی" با حضور محمد سرور رییس اورژانس هوایی کشور، مدیران پرستاری بیمارستان‌ها، پرستاران و تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ به مدت دو روز، ۴ و ۵ شهریور ماه سال جاری در سالن همایش مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور در حال برگزاری است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان