arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۹۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸

مکرون: شاهد پایان هژمونی غرب بر جهان هستیم؛ با ظهور قدرت‌های جدیدی روبرو هستیم که آن‌ها را دستکم گرفته بودیم/ برخی از تصمیمات و اقدامات غلطی از سوی آمریکا اتخاذ شد/ هیچ تردیدی درباره اینکه ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند وجود ندارد

رئیس جمهور فرانسه در جمع سفرای این کشور در پاریس با اشاره به اینکه نظم بین المللی در حال تغییر است تاکید کرد که هژمونی غرب بر جهان پایان یافته است و قدرتهای اقتصادی و سیاسی نوظهوری این نظم را به چالش کشیده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مکرون: هیچ تردیدی درباره اینکه ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند وجود ندارد

رئیس جمهور فرانسه در جمع سفرای این کشور در پاریس با اشاره به اینکه نظم بین المللی در حال تغییر است تاکید کرد که هژمونی غرب بر جهان پایان یافته است و قدرتهای اقتصادی و سیاسی نوظهوری این نظم را به چالش کشیده‌اند.

به گزارش فارس، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که طی هفته‌های اخیر تمرکزی زیادی روی مساله ایران داشته است برای چندمین بار طی یک هفته گذشته تاکید کرد، هیچ کس در این زمینه که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند، تردیدی ندارد.

رئیس جمهور فرانسه این اظهارات را در جمع سفرای خارجی این کشور و تشریح اولویتهای سیاست خارجی دولتش در پاریس بیان کرده است.

ماکرون در ادامه صحبتهای خود درباره ایران، مجددا بر لزوم حفظ صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا تاکید کرد.

ماکرون که از روز شنبه تا دوشنبه میزبان رهبران گروه 7 در شهر«بیاریتز» در جنوب فرانسه بود، تلاش کرد در این نشست دیدگاههای اعضای گروه 7 را درباره ایران به یکدیگر نزدیک کند.

در نهایت اعضای گروه 7 در این زمینه توافق کردند که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند.

در بخش مربوط به ایران در بیانیه گروه ۷ آمده است: «ما در خصوص ایران در دو هدف کاملاً اشتراک نظر داریم: اطمینان از صلح و ثبات در منطقه و اینکه ایران هرگز نتواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

این درحالیست که ایران بارها ادعاهای غرب درباره ساخت سلاح اتمی را رد کرده و حتی در باب حرام بودن استفاده از سلاحهای اتمی، از سوی آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، فتوا نیز صادر شده است.

ماکرون در ادامه سخنرانی مفصل خود درباره سیاست خارجی و نظام بین‌المللی تاکید کرد که نظم بین‌المللی در حال تغییر است و سلطه هژمونی غرب بر جهان پایان یافته است.

وی در این زمینه گفت: ما شاهد پایان هژمونی غرب بر جهان هستیم. ما از قرن هجدهم به نظامی مبتنی بر هژمونی غربی عادت کرده‌ایم، که رهبری آن نیز بر عهده فرانسه و جنبش روشنگری بود. در قرن نوزدهم این رهبری به واسطه انقلاب صنعتی در اختیار بریتانیا قرار گرفت و در قرن بیستم هم به واسطه دو جنگ جهانی و استیلای اقتصادی ایالات متحده، رهبری به آمریکا رسید. اوضاع تغییر کرده است. غربی‌ها مرتکب اشتباهاتی شده‌اند. در جریان بحران‌ها، برخی تصمیمات غلط اتخاذ شده است. برخی از تصمیمات و اقدامات غلطی از سوی ایالات متحده اتخاذ شد... که تبعاتی داشت که تصور می‌کردیم غیرملموس است، اما باعث شد تا اوضاع شروع به تغییر کند. در نتیجه، امروز واقعیات ژئوپلتیکی تغییر کرده است. و حالا با ظهور قدرت‌های جدیدی روبرو هستیم که آن‌ها را دستکم گرفته بودیم. در وهله اول چین. علاوه بر این، روسیه که در سال‌های اخیر راهبردهای موفقتری از ما داشته است.

رئیس جمهور فرانسه در این زمینه اضافه کرد، علاوه بر قدرت‌های اقتصادی، قدرت‌های سیاسی‌ای نیز ظهور کرده‌اند که خود را تمدن‌هایی می‌دانند که در حال تغییر و تحول نظم بین‌المللی هستند و بر اقتصاد جهانی نیز اثرگذارند... به چین، هند و روسیه بنگرید که انگیزه‌های سیاسی به مراتب قدرتمندتری از اروپایی‌ها دارند. آن‌ها با فلسلفه، منطق و تصوراتی عمل می‌کنند که ما آن‌ها را از دست داده‌ایم و این دارد ما را نیز دستخوش تحول می‌کند.

وی در نهایت تاکید کرد که اقتصاد بازار(نظام سرمایه داری) با بحرانی بی‌سابقه روبرو شده است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان