arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۷۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸

روسیه ارسال سری دوم سامانه اس۴۰۰ به ترکیه را از سرگرفت

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ اعلام کرد که این کشور از امروز سه شنبه ارسال سری دوم سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ به ترکیه را از سرگرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ اعلام کرد که این کشور از امروز سه شنبه ارسال سری دوم سامانه پدافند موشکی اس۴۰۰ به ترکیه را از سرگرفته است.

در این گزارش گفته شده است که هواپیمای حامل بخش های گردان دوم پدافند موشکی اس۴۰۰ با یک هواپیمای روسی به ترکیه ارسال شد. این هواپیما بخش‌های سامانه اس۴۰۰ را در پایگاه هوایی مرتد ترکیه به این کشور تحویل داد.

بر اساس برنامه زمانی تحویل اس۴۰۰ به ترکیه، روسیه از امروز تحویل بخش های این سامانه برای گردان دوم موشکی را آغاز می کند و هر روز دو هواپیما حامل این محموله به ترکیه ارسال خواهد شد.
روسیه مرحله نخست تحویل اس۴۰۰ را یک ماه پیش به پایان رسانده بود.

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، تحویل سامانه های پدافند موشکی اس۴۰۰ به ترکیه در سه مرحله صورت می‌گیرد و بخش اول این سامانه‌ها با هواپیما به ترکیه آورده شده و بخش دوم نیز با همین روش تحویل خواهد شد.

بخش سوم هم که شامل بیش از ۱۲۰ موشک خواهد بود، از طریق دریا به ترکیه ارسال خواهد شد.

حدود ۸۰ کارشناس نظامی ترکیه درباره استفاده از سامانه اس-۴۰۰ در روسیه آموزش می‌بینند.قرارداد فروش سامانه موشکی اس۴۰۰ به ترکیه سال ۲۰۱۷ میان دو کشور امضا شد و به سرعت با انتقاد شدید آمریکا روبرو شد.

واشنگتن آنکارا را تهدید کرد که در صورت خرید این سامانه در فهرست سیاه این کشور قرار خواهد گرفت و تحریم می شود.

مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند که در صورت ادامه اصرار آنکارا برای خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های اف۳۵ را از این کشور خارج خواهند کرد؛ تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

یادآور می شود که مجموعه‌های پدافند موشکی اس۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس. ای -۲۱) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشکی روسیه است که هواپیماها را تا برد ۴۰۰ کیلومتری هدف قرار می‌دهد و موشک‌های تاکتیکی تا شعاع ۶۰ کیلومتری دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان