arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

پمپئو: شرط مذاکره با ایران، دست کشیدن از فعالیت‌های انقلابی است

یک روز پس از اظهارات ترامپ در حاشیه نشست گروه ۷ که خواست خود را دست نیافتن ایران به سلاح اتمی دانسته بود، وزیر خارجه آمریکا شرط مذاکره با ایران را دست کشیدن از فعالیت‌های انقلابی مطرح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روز پس از اظهارات ترامپ در حاشیه نشست گروه ۷ که خواست خود را دست نیافتن ایران به سلاح اتمی دانسته بود، وزیر خارجه آمریکا شرط مذاکره با ایران را دست کشیدن از فعالیت‌های انقلابی مطرح کرد.

مایک پمپئو روز سه شنبه با شبکه خبری ان بی سی گفت وگو کرد که بخشی از آن مربوط به ایران بود.

کارن کمپبل مجری این برنامه پرسید: رئیس جمهوری (ترامپ)، ایران را به عنوان ملت شماره یک ترور نامید اما به نظر می رسد نسبت به دستیابی به یک توافق جدید برای برنامه سلاح اتمی خوش بین است. امروز رسانه ها خبر دادند که رئیس جمهوری روحانی دیدار با ترامپ را رد کرده است مگر اینکه تمام تحریم ها علیه تهران برداشته شود. نظر شما در این باره چیست؟ آیا پیش بینی می کنید که این دو طرف برای یافتن راه حل با یکدیگر دیدار کنند؟

وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: باید به نکته اساسی برگردیم؛ زمانی که ما به قدرت رسیدیم، وقتی که رئیس جمهوری ترامپ پیروز شد، ایران یک مسیری را برای برنامه سلاح های اتمی می پیمود. سیستم های موشکی خود را ارتقا می داد و با کارزارهای ترور در سراسر جهان در تماس بود. ایران پول داشت چرا که مقامات اوباما به آنها داده بودند.

پمپئو ادامه داد توافق هسته ای را شکستند که مسیر حرکت ایران به سلاح اتمی را تضمین می کرد و اکنون آنچه را که او "غارتگران در تهران" نامید از منابع مالی مورد نیاز برای به آنچه را که "راه انداختن ترور در سراسر جهان" خواند، محروم می کنند.

وی اضافه کرد: در واقع می توانید ببینید که آنها مجبورند انتخاب کنند به کدام تروریست بودجه اختصاص دهند. این چیز خوبی است وقتی که آنها در ظرفیت های خود برای به خطر انداختن مردم آمریکا محدود می شوند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه "ما به طور باور نکردنی برای دستیابی به این هدف تمرکز کرده ایم"، اظهار کرد: ما می خواهیم ایران یک ملت معمولی باشد. ما می خواهیم مردم ایران در تغییر رفتار رهبرانشان موفق شوند.

پمپئو افزود: وقتی آنها این کار را می کنند، ما برای نشستن در میز مذاکره خوشحال می شویم. ما می خواهیم مردم ایران به خوبی موفق شوند. این اتفاق نمی افتد مادامی که رهبرانشان درگیر فعالیت های انقلابی هستند.

مجری برنامه پرسید: درباره موفقیت مردم ایران صحبت کردید، نظرتان درباره تمایل رئیس جمهوری برای پیشنهاد وام کوتاه مدت برای بازسازی آسیب هایی که از تحریم ها دیده اند، چیست؟ آیا جزو پیش شرط هایی است که آمریکا باید انجام دهد؟

وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: رئیس جمهوری گفت وقتی شرایط درست است. ما به روشنی این شرایط را مشخص کرده ایم. وقتی که رهبران ایران اجرای آنها را انتخاب کنند ما مردم آمریکا را ایمن تر خواهیم داشت و این رسالت ما است که برای مردم آمریکا امنیت را به ارمغان آوریم.

پمپئو اظهار کرد: وقتی این کار را کردیم، خوشحال هستیم که با ایران بنشینیم و منابع و بودجه مورد نیاز آنها را برای موفقیت کشور فراهم سازیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود، گفت: چنان‌چه شرایط مناسب باشد، با مقامات ایران ملاقات خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه خواهان تغییر رژیم در ایران نیستیم، افزود: می خواهیم ایران سلاح اتمی نداشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران هم روز سه شنبه تاکید کرد ما آماده تعامل و گفت وگوی گسترده و سازنده با جهان هستیم اما منافع و امنیت ملی و همچنین پیمودن آرمان های انقلاب یک اصل است.

وی تصریح کرد قدرت ایران، احقاق حقوق مردم و ایستادگی در برابر بدخواهان برای دستیابی به آرمان های بلند نظام جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی مبنای هرگونه مذاکره خواهد بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد آنهایی که به تروریسم اقتصادی علیه مردم ما اقدام کردند، هرگونه تحول ما در رفتار با آنها از توبه آنها آغاز می شود، آنها باید به تعهداتشان برگردند و راه و مسیر خطایی را که انتخاب کردند بازگردند و با تکریم و احترام متقابل، نظام جمهوری اسلامی و حقوق ملت ما را به رسمیت بشناسند و از خطاهایشان بازگردند.

روحانی ادامه داد بدون لغو تحریم ها، شاهد هیچ تحول مثبتی در مذاکره با آمریکا نخواهیم بود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان