arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

آمریکا خواستار ادغام بسیج مردمی عراق با ارتش شد

سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد در حالی که جمهوری اسلامی ایران را به بی ثبات کردن عراق متهم می کرد، خواستار ادغام بسیج مردمی این کشور با ارتش عراق شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا خواستار ادغام بسیج مردمی عراق با ارتش شدجاناتان کوهن روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع ماموریت سازمان ملل در عراق برگزار شد، بر نقش دولت عراق در افزایش ثبات و رفاه مردم تاکید کرد.

وی افزود: برای دستیابی به شکست پایدار داعش و تثبیت موفقیت آمیز مناطقی که پیش از این تحت کنترل آن بودند، همه جوامع موجود در عراق باید احساس امنیت کنند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: امنیت بستگی به از اخراج گروه های مسلح بی ثبات کننده از مناطق آزاد شده و جایگزینی آنها با نیروهای امنیتی حرفه ای است که به بغداد پاسخگو باشند و قانون را اجرا کنند.

 کوهن با اعلام حمایت از اجرای کامل دستورالعمل 237  عادل المهدی نخست وزیر عراق که در ماه ژوئیه صادر شد، اضافه کرد: از اینکه می خواهد همه نیروهای بسیج مردمی را تحت کنترل منحصر به فرد دولت قرار دهد، پشتیبانی می کنیم.

 وی در ادامه اظهارات مداخله جویانه خود به ایران اشاره کرد و گفت: همانگونه این شورا به خوبی می داند ایالات متحده مدتهاست نگران فعالیت های مخرب ایران و تأثیر بی ثبات کننده آن بر منطقه از جمله عراق است.

 سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: رویدادهای اخیر نشان داده اند که نگرانی ها درست است، ایران از حمایت مالی ایران مبنی بر بی ثبات سازی گروه های مسلح در عراق که در خارج از کنترل دولت فعالیت می کنند ، حاکمیت عراق را تضعیف و امنیت شهروندان را تهدید می کند.

 کوهن که هیچ اشاره ای به نقش ایران در مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی در عراق نکرد، این واقعیت مسلم را هم نادیده گرفت که حضور ایران در عراق بنا به درخواست دولت این کشور انجام شده است که ا ستقبال آنها از مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رئیس جمهوری و وزیر خارجه موید آن است.

در حالی که سفر مقامات آمریکایی به طور پنهانی و صرفا حضور در پایگاه های نظامی این کشور انجام شده است که سفر دونالد ترامپ در سال گذشته به عراق، گواه آن است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما خواستار این هستیم که این گروه های مسلح بی ثبات کننده،  از مراکز غیر نظامی خارج و با نیروهای امنیتی حرفه ای که به بغداد پاسخگو و مسئول اجرای قانون هستند، جایگزین شوند.

 کوهن اضافه کرد: نیروهای آمریکایی به دعوت دولت عراق در این کشور حضور دارند. ما از حاکمیت عراق حمایت می کنیم و بارها گفته ایم که مخالف اقدامات احتمالی بازیگران بدخواه برای تحریک خشونت در عراق هستیم.

وی اظهار کرد: عراق حق دارد که امنیت داخلی و مسئولیت محافظت از خود را در برابر اثرات مخرب گروه های مسلح کنترل کند که اقدامات آنها بازیابی عراق و ثبات منطقه ای را به خطر می اندازد.

 این دیپلمات آمریکایی همچنین به فقدان زنان در کابینه عراق اشاره کرد و از دولت این کشور خواست تا زنان واجد شرایط را در مسئولیت های ارشد تصمیم گیری منصوب کنند.

کوهن همچنین ادامه اقدامات ضد فساد برای ثبات درازمدت و رشد اقتصادی در عراق ضروری دانست و تاکید کرد ما از دولت عراق خواسته ایم که تلاش های خود را برای پیشبرد این مهم، تقویت کند

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان