arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۵۰۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۸

انگلیس آثار باستانی غارت شده عراق را بازگرداند

موزه انگلیس روز جمعه اعلام کرد که ۱۵۶ اثر باستانی غارت شده عراق از نوع دست‌نوشته های عتیقه را به این کشور بازگردانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

انگلیس آثار باستانی غارت شده عراق را بازگرداند

 موزه انگلیس روز جمعه اعلام کرد که ۱۵۶ اثر باستانی غارت شده عراق از نوع دست‌نوشته های عتیقه را به این کشور بازگردانده است.

به گزارش شبکه «ام اس ان»، موزه لندن در بیانیه ای گزارش داد که این آثار، عمدتاً مربوط به دو هزار سال قبل از میلاد است که در زمان حمله ائتلاف آمریکا به عراق مورد سرقت قرار گرفته بود.

آثار باستانی بازگردانده شده برای نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در نزدیکی یکی از شرکت های باری فرودگاه هیترو لندن توقیف شده بود.

به گفته موزه لندن، این آثار باستانی هم اکنون تحویل «صالح التمیمی» سفیر عراق در انگلیس شده و بزودی به موزه سراسری عراق منتقل خواهند شد.

التمیمی در این زمینه گفت: حمایت از میراث باستانی عراق، مسؤولیت جامعه جهانی است که امیدواریم برای نسل های آینده نیز ادامه یابد.

پس از حمله آمریکایی‌ها به عراق و تجهیز گروه‌های تروریستی از جمله داعش، شمار زیادی از آثار باستانی و هنری عراق به تاراج رفت.

موزه ملی بغداد یکی از مکان‌هایی بود که بشدت هدف حمله غارتگران آثار باستانی و تاریخی قرار گرفت؛ اما پس از پیگیری‌های گسترده، یکهزار و ۳۰۰ اثر از این آثار به سرقت رفته به موزه ملی عراق بازگردانده و به مقامات عراقی در بغداد تحویل شد.

این آثار شامل مجموعه‌ای از کتاب‌ها و متون با خط باستانی سومری، آثار سفالی و شیشه از دوران بابل است. آثار بازگردانده شده در موزه ملی عراق به نمایش گذاشته شده است.

مقامات عراقی در مراسم دریافت این آثار تاریخی و باستانی، بر تلاش بین المللی برای پاسداری از میراث جهانی ازجمله آثار به تاراج رفته عراق تأکید کردند.

نظرات بینندگان