arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

«متادون» از طریق داروخانه‌ها به دست معتادان می‌رسد/ «نشت ترامادول» از داروخانه‌ها

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران توضیحاتی را درباره توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران توضیحاتی را درباره توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها ارائه کرد.

محمد علی اسدی (دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران) درباره احتمال نشت متادون از مراکز دی‌آی‌سی گفت: همه ما معتقدیم که نشت متادون صورت می‌گیرد، اما مهم این است که درصدهای نشت را پیدا کنیم و ببینیم آیا از محلی که متادون در کارخانه تولید می‌شود، متادون نشت می‌کند یا از شرکت پخش یا زمانی که متادون تحویل معاون فنی مراکز دی‌آی‌سی شده و یا هنگام توزیع در این مراکز نشت صورت می‌گیرد.

وی درباره مصوبه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر عرضه متادون از طریق داروخانه‌ها به بیماران ادامه داد: این تصمیم نشان دهنده این موضوع است که حتما به یک جمع‌بندی رسیده‌اند که نشت متادون از مراکز دی‌آی‌سی صورت می‌گیرد، چراکه اگر مطمئن‌ می‌شدند که نشت از کارخانه‌ است حتما کارخانه را کنترل می‌کردند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا با توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها جلوی نشت متادون گرفته خواهد شد، تصریح کرد: به عنوان یک کارشناس معتقدم باید درصدهای انحراف سنجیده می‌شد و آنجایی که بیشترین انحراف وجود داشت را مورد هدف قرار می‌دادیم، البته من متخصص این موضوع نیستم.

اسدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درحال حاضر که قرار است متادون از داروخانه منتشر شود، آیا ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شود، خاطرنشان کرد: از لحظه‌ای که مواد اولیه وارد کارخانه شده و تبدیل به متادون می‌شود تا زمانی که برای مصرف به دست معتاد می‌رسد، مراحل مختلفی طی می‌‌شود؛ سوال اینجاست که چرا فقط زمانی که قرار است به دست معتاد برسد را مشکل می‌دانند، مگر قبل از آن مشکلی پیش نیامده است؟ سوال من هم این است که واقعا فکر می‌کنند که با جابجایی آن در داروخانه‌ها مشکل نشت متادون برطرف خواهد شد؟

وی ادامه داد: نظر شخصی من این است که مشکل نشت متادون از دی‌آی‌سی‌ها نیست و معتقدم برای حل مشکل نشت متادون باید یک سامانه که دارای سیستم آماری در دسترس باشد تهیه شود، اما از آنجا که سامانه‌ای وجود ندارد و راستی‌آزمایی نمی‌شود هر کسی به خودش حق می‌دهد هرگونه تفسیری درباره نشت متادون داشته باشد. برای حل این مشکل باید سامانه‌های جامع راه‌اندازی کنند و یک آمار مشخصی از معتادان در اختیار باشد. همچنین باید آمارگیری مشخصی از جاهایی که امکان نشت متادون وجود دارد نیز در اختیار داشته باشیم. البته معتقدم درباره این مصوبه نیز قطعا مستنداتی وجود داشته و در نهایت نیز منجر به این شده که متادون از داروخانه‌ها توزیع شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر داروهایی غیر از متادون مانند ترامادول نیز در داروخانه‌ها توزیع می‌شود که ما با نشت آنها نیز مواجه هستیم، ادامه داد: البته باید به این موضوع نیز دقت کرد که فرد معتاد برای دریافت متادون به داروخانه مراجعه نمی‌کند، بلکه معاونان فنی مراکز دی‌آی‌سی سهمیه متادون را از داروخانه‌ها دریافت خواهند کرد و در نهایت متادون از طریق دی‌آی‌سی‌ها به دست معتادان خواهد رسید.

اسدی با بیان اینکه در حال حاضر معاونان فنی مراکز دی‌آی‌سی متادون را از دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی تحویل می‌گیرند و قرار است برخی داروخانه‌ها از این به‌بعد توزیع متادون را برعهده بگیرند، تصریح کرد: تا جایی که من اطلاع دارم قرار است در این طرح متادون نیز مانند سایر داروها از داروخانه توزیع و در اختیار معاونان فنی مراکز دی‌آی‌سی قرار گیرد. توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها به صورت پایلوت در دو شهر قم و یزد اجرا شده است.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان