arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۶ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

چاقی، حس چشایی را ضعیف می‌ کند

اخیرا دانشمندان دانشگاه بینگهمتون با انجام تحقیقی جدید، دریافتند که چاقی باعث اختلال در تشخیص مزه غذاها می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اخیرا دانشمندان دانشگاه بینگهمتون با انجام تحقیقی جدید، دریافتند که چاقی باعث اختلال در تشخیص مزه غذاها می شود.

 بر اساس تحقیق تازه‌ای که اخیرا در مجله «Frontiers in Integrative Neuroscience» به چاپ رسیده است، دانشمندان دانشگاه بینگهمتون دریافتند حس چشایی بر اثر چاقی تغییرمی کند اما هنوز روند تغییرات عصبی‌ای که باعث این امر می‌شود ناشناخته است.

«پاتریشیا دی لورنزو»، استاد روانشناسی دانشگاه بینگهمتون (Binghamton University) می‌گوید: با توجه به اینکه چشیدن طعم غذا در تعیین آنچه برای خوردن انتخاب می کنیم عامل مهمی به شمار می‌رود، عجیب است که دانش کمی درباره تاثیر چاقی بر حس چشایی در اختیار داریم.

برای بررسی این موضوع، گروهی از محققان از جمله دی لورنزو و «مایکل وایس»، فارغ‌التحصیل رشته روان‌شناسی، تاثیرات چاقی بر پاسخ به طعم مواد خوراکی در بخشی از مغز که عامل پردازش طعم مواد غذایی است موسوم به هسته منزوی (nucleus tractus solitarius) را بررسی کردند.

محققان، پاسخ‌ های سلول‌ های چشایی در ساقه مغز موش ‌هایی که با یک رژیم چاق کننده، چاق شده بودند را ثبت کردند.

آنها دریافتند که پاسخ چشایی به طعم مواد غذایی در این موش ‌های چاق به لحاظ اندازه کمتر و از نظر زمانی کوتاه‌تر بود و آنها نسبت به موش ‌های لاغر به این محرک ‌ها دیرتر پاسخ دادند.

نتایج این تحقیق نشان داد رژیم پرچرب، پاسخ مبهم و ضعیف‌تر اما شایع‌تری را به طعم غذا در مغز به وجود می ‌آورد.

دی لورنزو تاکید می ‌کند که این یافته ‌ها در حال حاضر تنها در مورد موش‌ ها امتحان شده اما همین فرایند ممکن است درباره انسان نیز صادق باشد.

وی افزود: پیش از این، تحقیقات دیگر نشان داده است که تعداد جوانه‌ های چشایی روی زبان در موش‌ ها و افراد چاق کاهش می ‌یابد، در نتیجه این احتمال که پاسخ چشایی در مغز انسان هم مبهم باشد، امری درست به نظر می ‌رسد.

 سیناپرس

نظرات بینندگان