arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۸

دستگیری اعضای اصلی باند بزرگ فیشینگ کشور در هرمزگان/ سرقت از ۶۰۰۰ کارت بانکی

فرمانده انتظامی استان هرمزگان از شناسایی و دستگیری متهمان اصلی باند بزرگ فیشینگ با گردش مالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال و سرقت داده‌های بیش از ۶ هزار کارت بانکی خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

فرمانده انتظامی استان هرمزگان از شناسایی و دستگیری متهمان اصلی باند بزرگ فیشینگ با گردش مالی بیش از 50 میلیارد ریال و سرقت داده های بیش از 6 هزار کارت بانکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار عزیزاله ملکی با اعلام این خبر گفت: در پی مراجعه و اعلام شکایت زنی از شهرستان بندرعباس به پلیس فتا با موضوع برداشت غیر مجاز از حساب بانکی به واسطه خرید گیفت کارت ها به مبلغ 300 میلیون ریال ، پرونده اولیه تشکیل و موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با شناسایی ماهیت سیستم پولشویی شکل گرفته و بررسی ردپای متهمان ،ارتباط موضوع با پرونده فیشینگ در سال گذشته محرز شد که با احضار متهمان مربوط به پرونده های متشکله و بازجویی های فنی ، سرنخ های بیشتری به هدف شناسایی اعضای اصلی این تیم تبهکاری استخراج شد.

این مقام انتظامی استان اظهار کرد: در جریان بررسی های علمی و تحقیقات تکمیلی، نام های کاربری کانال های مخفی تلگرامی استخراج و با شناسایی صفحات فیس بوک، اینستاگرام و نفوذ به کانال های بسته متهمان مشخص شد متهمان اصلی همزمان با راه اندازی فروشگاه های جعلی، سایت های قمار و صرافی آنلاین صوری اقدام به احراز هویت های جعلی ، خرید ارزهای دیجیتال با بهره گیری از مبالغ فیشینگ، تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و انتقال به درگاه های پرداخت متصل به حساب های شخصی،اجاره کارت های بانکی متعلق به معتادان و تهیه دستگاه های اسکیمر می کنند.

ملکی خاطرنشان کرد: این کانال ها ضمن هدایت عملیات های سازمان یافته فیشینگ و استخراج شناسه های سرقتی کارت های بانکی همزمان با فعال سازی توکن و ربات، فعالیتی زنجیره ای داشته که در سال گذشته تعدادی از زیرمجموعه های این گروه تبهکار در استان هرمزگان و یکی دیگر از استان ها دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی هرمزگان تصریح کرد: قابلیت های حرفه ای لیدرهای اصلی برای پنهان کاری،فعالیت با هویت های جعلی و قطع مسیرهای ارتباطی موجب شد کارشناسان پلیس فتا اقدام به گسترش چتر اطلاعاتی و برپایی کمین گاه های مجازی برای برداشتن نقاب های مجازی و جمع آوری ادله دیجیتال کنند.

وی بیان کرد: با شناسایی کامل متهمان و استخراج مدارک دیجیتال غیر قابل انکار ، سرانجام در یک اقدام ضربتی و همزمان با همکاری مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته فتا ناجا و پلیس فتا خراسان رضوی ،2 متهم اصلی در مخفیگاه های خود دستگیر و این سیستم تبهکاری متلاشی و مجرمان سایبری جهت کسب تکلیف به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان اضافه کرد: با توجه به افزایش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی و سهولت تبادلات ارزی ، مجرمان حرفه ای برای فرار از شناسایی و همچنین کسب منفعت های گسترده مالی اقدام به تشکیل باندهای هرمی و سیستم های پولشویی می کنندکه افراد نا آگاه و آسیب پذیر جامعه جهت احراز هویت های صوری توسط این باندها مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

ملکی با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا با بهره گیری از توانمندی های تخصصی و زحمات شبانه روزی اقدام به شناسایی و انهدام شاخه ها و ریشه های باندهای سیاه تبهکاری می کنند ، افزود: در حال حاضر گردش مالی این پرونده بیش از 50 میلیارد ریال بوده که در آن داده های بیش از 6 هزار کارت بانکی مورد سرقت قرار گرفته و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

فرمانده انتظامی هرمزگان در پایان با اشاره به اینکه مجرمان فضای مجازی به واسطه شبیه سازی فروشگاه های مجازی ، صرافی های آنلاین جعلی،سایت های شرط بندی و درگاه های پرداخت غیر واقعی ، اقدام به فریب کاربران به جهت سرقت هویت ، برداشت غیرمجاز مبالغ بانکی و دریافت ارزهای دیجیتال قربانیان می کنند ، اظهار کرد: به همین منظور آگاهی بخشی و پیشگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی از اولویت های پلیس فتا می باشد و لازم است شهروندان به صورت مستمر برای مطالعه اخبار جرایم سایبری و مصونیت از شگردهای مجرمانه به وب سایت ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

نظرات بینندگان