arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۸۰۶
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸

۴ راهکار برای مقابله با اضطراب اجتماعی

میلیون‌ها انسان در سراسر جهان با قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی علائم اضطراب را تجربه می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

میلیون‌ها انسان در سراسر جهان با قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی علائم اضطراب را تجربه می‌کنند.

 

 طبق اعلام انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا سالانه حدود ۴۰ میلیون بزرگسال در این کشور نوعی از اضطراب را تجربه می‌کنند. در این میان حدود ۱۵ میلیون نفر دچار اضطراب اجتماعی هستند که خود را با ترس شدید از قضاوت و طرد شدن توسط دیگران در بافت اجتماعی نشان می‌دهد.

 

ترس از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که با افراد حاضر در آن آشنایی ندارید، نگرانی از قضاوت شدن توسط دیگران، عدم تمایل به حضور در اجتماع و صحبت کردن با دیگران و تمایل به ماندن در خانه از جمله این علائم هستند.

 

در سایت "مدیکال نیوز تودی" در مطلبی تازه به برخی از نکته‌های کلیدی و راهکارهای موثر اشاره شده تا بتوان برای داشتن زندگی راحت‌تر و احساس رضایت بیشتر با اضطراب اجتماعی مقابله کرد:

 

۱- خودداری از استراتژی‌های مقابله منفی
شرایط روانی و احساسی منفی که با اضطراب اجتماعی همراه هستند می‌تواند به علائم فیزیولوژیکی منجر شود که اضطراب فرد را تشدید کرده و انزوای بیشتر را به همراه داشته باشد. زمانیکه فرد خود را در یک موقعیت اجتماعی اجتناب‌ناپذیری همچون مراسم رسمی می‌بیند بسیاری از افراد سعی می‌کنند علائم اضطراب اجتماعی خود را از طریق استراتژی‌های مقابله منفی همچون مصرف دخانیات یا مواد الکلی برطرف سازند. این درحالیست که مصرف مواد الکلی در نهایت به تشدید اضطراب و دیگر علائم مرتبط با آن از قبیل اختلال در الگوی خواب منجر می‌شود.

 

۲- مواجه شدن با ترس‌ها
افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند تلاش‌ می‌کنند با چک کردن شبکه‌های اجتماعی با بازی کردن با گوشی همراه خود را از موقعیت اجتماعی که در آن قرار دارند دور سازند. هرچند مخفی شدن در پشت تلفن همراه برای خودداری از تعاملات اجتماعی بیش از آنکه مفید باشد ضرر می‌زند. در سال ۲۰۱۶ روی ۳۶۷ فرد بزرگسال که از کاربران گوشی همراه نیز بودند مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان داد بین استفاده افراطی از گوشی همراه و اضطراب اجتماعی رابطه مثبت چشمگیری وجود دارد. استفاده از گوشی همراه به ابزاری تبدیل شده که به سرعت و برای مدت زمان کوتاهی به فرد احساس رضایت می‌دهد اما خود می‌تواند عامل محرکی برای تشدید اینگونه اضطراب باشد. علاوه بر این، فرار از ترس‌ها و نگرانی‌ها تنها مانع از آن می‌شود فرد با مشکل اضطراب اجتماعی مواجه شود.

 

۳- بازبینی افکار
یکی از راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و دیگر شکل‌های آن تلاش برای بازبینی و درک استرسی است که آن را تجربه می‌کنیم. همچنین مقابله با افکار منفی از طریق افکار مثبت به مواجه شدن با ترس‌ها کمک می‌کند. «جرمی جامیسون» استادیار روانشناسی در دانشگاه راچستر در نیویورک گفت: مشکل این است که تصور می‌کنیم تمامی استرس‌ها ضرر دارند. اما مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد زمانیکه افراد متوجه شوند بدن آنان در مواجه با شرایط استرس‌زا همچون صحبت کردن در جمع چه واکنشی نشان می‌دهد استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

 

۴- خوبی کردن به دیگران
یکی دیگر از راه‌های موثر برای رهایی از استرس قرار گرفتن در موقعیت اجتماعی دور کردن ذهن از تمامی نگرانی‌ها و افکار منفی از طریق مهربانی و خوبی کردن به دیگران است. انجام ساده‌ترین کارها با انگیزه مهربانی کردن به دیگران می‌تواند به مقابله با اضطراب اجتماعی کمک کند.

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان