arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸

«عصبانیت» ناشی از آلودگی هواست

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست گفت: متاسفانه ما هنوز شرکت مشاوری نداریم که در زمینه آلودگی هوا کارهای تحقیقاتی انجام داده باشد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست گفت: متاسفانه ما هنوز شرکت مشاوری نداریم که در زمینه آلودگی هوا کارهای تحقیقاتی انجام داده باشد

 

مسعود تجریشی (معاون انسانی سازمان محیط‌زیست) درباره اینکه چرا از ابتدای سال جاری درصد اسقاط خودروها نسبت به سال گذشته کمتر شده است؟ گفت: متاسفانه برخی اوقات یک مسئله را به یک مسئله دیگر گره می‌زنیم، بنابراین وقتی واردات ماشین را به اسقاط خودروهای فرسوده گره می‌زنند، می‌بینیم زمانی که خودرو وارد کشور نمی‌شود، از آن طرف اسقاط خودروهای فرسوده نیز انجام نمی‌شود.

 

وی با اشاره به یک طرح جدید در خصوص اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده گفت: در حال حاضر یک بسته جدید را در این خصوص به دولت پیشنهاد داده‌ایم و شهرداری نیز به پای کار آمده تا بتوانیم یک طرح را برای خارج کردن تعدادی از موتورسیکلت‌ها با کمک شهرداری و بانک‌ها اجرا کنیم و موتورسیکلت‌های فرسوده را نیز از رده خارج کنیم، البته تعداد این موتورسیکلت‌ها زیاد نیست، اما ما تلاش می‌کنیم تعداد 50 هزار عدد موتورسیکلت را از رده خارج کنیم.

 

معاون سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: پیشنهاد دیگری را که با جدیت دنبال می‌کنیم، این است شهرهایی مانند اصفهان که دارای پالایشگاه هستند و به طور مثال 10 واحد هوا را آلوده می‌کنند، این پالایشگاه‌ها جریمه این آلودگی را نیز پرداخت کنند و از طرفی به جای اینکه شهرداری این جریمه‌ها را برای حقوق کارکنان یا فضای سبز هزینه کند به همان میزان آلودگی، موتورسیکلت‌های اسقاطی را از رده خارج کند. آقای روحانی به آقای نوبخت نیز دستور دادند تا بررسی‌های لازم به لحاظ حقوقی در خصوص این طرح انجام شود. اگر این طرح انجام شود ما می‌توانیم در برخی مناطق به جای گواهی اسقاط قابلیت تبادل بازار ایجاد کنیم. این تبادل بازار باعث می شود، پول این عوارض را در استان‌های مختلف برای رفع آلودگی هزینه کنند.

 

تجریشی با بیان اینکه این طرح نیاز به قانون ندارد، تصریح کرد: صنعت پول آلایندگی را می‌دهد و همه چیز در اختیار دولت است، البته باید استانداران نیز با ما همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند. این طرح می‌تواند راهکاری باشد که نیازمند تصویب قانون نیست.نباید در خصوص آلودگی هوا مردم را ترساند، چراکه وقتی مردم می‌ترسند مسئله امنیتی می‌شود و وقتی مسئله‌ای امنیتی شد دیگر نمی‌توان درباره آن صحبت کرد به هر حال هوا نباید آلوده باشد چه برای خودمان و چه برای نسل‌های بعدی. بیماری‌های مختلف، عصبانیت و ... همه ناشی از آلودگی هوا است ما برای اینکه زندگی بهتر داشته باشیم باید از دولت‌هایمان بخواهیم که هوای تمیز ایجاد کنند. البته مشکلات مالی در این زمینه وجود دارد، اما می‌توان راه‌هایی برای حل این مشکلات پیدا کرد.

 

وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان برای ارتقای کاهش آلایندگی خودروها چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟ گفت: ما در قالب قانون می‌توانیم عمل کنیم. براساس قانون خودروسازان برای خودروها باید از سازمان محیط‌زیست استانداردهایی را دریافت کنند، وقتی خودرویی براساس استانداردهای ما تولید شد توسط کارشناسان سازمان محیط‌زیست تست می‌شود. ما از سال گذشته اعلام کردیم که مجوزهایی که به خودروسازان می‌دهیم، سالانه است و اینگونه نیست که یک بار برای ساخت یک خودرو مجوز داده شود و دیگر به آن کاری نداشته باشیم. البته این اقدام با مخالفت خودورسازان مواجه شد، اما ما محکم ایستادیم و گفتیم اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهیم.

 

معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ما استانداردها را بازنگری و سخت‌تر کردیم و توانستیم تا حدودی آنها را ارتقا دهیم. همچنین برای خودروهایی که در حال تردد هستند معاینه فنی برتر را پیشنهاد دادیم که خوشبختانه از سال گذشته در حال اجرا است و مقرر شد هر خودرویی که می‌خواهد در شهر تردد کند باید معاینه فنی برتر باشد. قانون تا این حد به ما اجازه ورود می‌دهد و بیش از این دیگر اجازه ورود نداریم بنابراین تلاش می‌کنیم استانداردها را سخت‌تر کنیم.

 

تجریشی گفت: ما در سازمان محیط‌زیست وظیفه داریم که به خودروسازان اعلام کنیم مجموع گاز co خودروهایی که تولید می‌کنند از یک مقدار مشخصی نباید بیشتر شود و محصولات خودروسازان باید به گونه‌ای تولید شود که میزان آلایندگی آنها از یک میزان مشخصی بیشتر نباشد. در حال حاضر این موضوعات به عنوان سیاست‌گذاری در حال طرح است. در بسیاری از کشورهای دنیا خودروهایی که تولید می‌شود میزان آلایندگی تولیدی‌شان باید میزان مشخصی باشد و برای خودروسازان در این کشورها سقفی برای میزان تولید آلایندگی وجود دارد.

 

وی ادامه داد: خوشبختانه صنعت نیز این موضوع را قبول کرده است، اما این سیاست یک تغییر نگاه است و ممکن است با مخالفت‌هایی مواجه شود. ما سعی می‌کنیم قوانین‌مان را کمی سختگیرانه‌تر کنیم و همچنین پایش‌های بیشتری انجام دهیم در حال حاضر نیز این اتفاق در خصوص سوخت افتاده است و 85 درصد از سوخت توزیع شده راضی هستیم. از دانشگاه‌های برتر کشور درخواست همکاری کردیم و از آنها خواستیم تا در خصوص رفع آلودگی کلان‌شهرها برنامه‌هایشان را به ما ارائه دهند تا بتوانیم سیاست‌های خوبی را در این زمینه ایجاد کنیم.

 

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه ما هنوز شرکت مشاوری نداریم که در زمینه آلودگی هوا کارهای تحقیقاتی انجام داده باشد. بنابراین تلاش کردیم از دانشگاه‌ها در این زمینه استفاده کنیم. گاهی اوقات تیترهایی مانند اینکه ازن سرطان‌زا است، باعث ترس سیاست‌مداران می‌شود و ممکن است جبهه‌گیری کنند و به سمتی می‌روند که کسی درباره این موضوعات صحبت نکنند، بنابراین ما تلاش می‌کنیم تا ابتدا این موضوعات را به گفتمان علمی تبدیل کنیم و بعد به عنوان مطالبه مردم مطرح شود.

 

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان