arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸

لاوروف: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با ظریف داشتم/ وضعیت کنونی برجام نتیجه اقدامات مخرب واشنگتن است

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأکید بر تلاش واشنگتن برای مسدود کردن تجارت خارجی ایران ادامه داد که مسکو و تهران به تلاش برای گسترش روابط تجاری ادامه می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لاوروف: گفت‌وگوهای سازنده‌ای با ظریف داشتم

وزیر امور خارجه روسیه ضمن تأکید بر تلاش واشنگتن برای مسدود کردن تجارت خارجی ایران ادامه داد که مسکو و تهران به تلاش برای گسترش روابط تجاری ادامه می‌دهند.

به گزارش فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با ظریف در نشست خبری مشترک گفت که بحث‌های اساسی و مهمی با وزیر خارجه ایران در خصوص مسائلی که در دستور کار ایران و روسیه قرار دارد، انجام داده‌اند.

وزیر امور خارجه روسیه در خصوص تقویت همکاری میان ایران و روسیه گفت: «هر دو طرف برای تقویت همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست، امور انساندوستانه، امنیت، مبارزه علیه تروریسم و....تمایل زیادی دارند».

وی در خصوص ارتقا روابط تجاری میان ایران و روسیه گفت که روابط تجاری میان دو کشور با رشد 17 درصدی روبرو بوده است.

سرگئی لاوروف در بخش بعدی به فشارهای واشنگتن به روسیه و ایران اشاره کرد و گفت: «ایران و روسیه با افزایش فشارهای واشنگتن روبرو هستند که با هدف مسدود کردن تجارت خارجی ایران انجام می‌گیرد و ما توافق کردیم که تلاش‌های خود را برای گسترش روابط تجاری دو کشور (ایران و روسیه) افزایش دهیم».

وزیر امور خارجه روسیه در بخش بعدی سخنان خود بر اهمیت حفظ برجام اشاره کرد و گفت: «ما امروز به توافق رسیدیم که می‌توانیم از طریق ایجاد یک منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای تجارت و همکاری دو کشور انگیزه ایجاد کنیم».

وی ادامه داد: «ما همچنان بر موضع خود مبنی بر ادامه اجرا و حفظ برجام پایبند هستیم و معتقدیم که وضعیت کنونی که امروز برای برجام به وجود آمده است، نتیجه مستقیم، اقدامات مخرب واشنگتن است و امروز واشنگتن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا دیگر اعضای (برجام) را به خروج از این توافق ترغیب کند».

لاوروف در خصوص پیامدهای اقدامات تحریک‌آمیز واشنگتن علیه توافق هسته‌ای گفت: «تردیدی نداریم که این اقدامات واشنگتن، شرکای ایرانی ما را وادار به کناره‌گیری از برخی تعهداتشان ذیل برجام کرد».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین ابراز امیدواری کرد ابتکار عمل «امانوئل ماکرون» در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+4 (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌ آلمان) نتیجه‌بخش باشد.

ئیس جمهور فرانسه طی هفته های اخیر تمرکز زیادی روی ایران داشته است و گفته می‌شود چندین پیشنهاد به طرف آمریکایی و ایرانی ارائه کرده است.

ماکرون در حاشیه نشست گروه 7 که روز شنبه تا دوشنبه در فرانسه برگزار شد، با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره پیشنهاداتش رایزنی کرده بود.

لاوروف در خصوص امنیت منطقه تصریح کرد که روسیه و ایران بر همکاری کشورهای خلیج‌فارس برای رسیدن به یک راه‌حل مورد قبول برای برقراری ثبات در منطقه ابراز تمایل کرده‌اند.

وی توضیح داد: «ما و جمهوری اسلامی ایران تمایل داریم که تمامی طرفین، تمامی کشورهای خلیج‌فارس و شرکای بین‌المللی آنها در خصوص راههای مورد قبول همه به منظور تضمین امنیت در این منطقه مهم از جهان به توافق برسند. ایران ابتکار عمل‌هایی در این زمینه دارد، روسیه نیز ابتکار عمل‌هایی دارند و ما از توافقاتی که بر اساس منافع تمامی طرفین در منطقه باشند، حمایت می‌کنیم».

نظرات بینندگان