arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۵ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸

پیش‌بینی ورود سه میلیون عراقی به ایران در ایام پایانی ماه صفر

سفیر ایران در عراق از پیش بینی ورود سه میلیون عراقی برای ایام پایانی ماه صفر به ایران خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر ایران در عراق از پیش بینی ورود سه میلیون عراقی برای ایام پایانی ماه صفر به ایران خبر داد.

 ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد در جلسه هماهنگی ستاد اربعین که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد، گفت: اربعین برای عراق یک مراسم کاملا مردمی است و نقش دولت عراق در این مراسم تنها مدیریت امنیت راهپیمایان است.

وی ادامه داد: از 20 روز قبل از اربعین مرم عراق از مناطق دوردست به سمت کربلا سفر می‌کنند و در این سفر هر فرد عراقی خودش، می‌تواند خودش را مدیریت کند و کاری به دولت عراق ندارد و دولت عراق نیز کاری به آنها ندارد. برای زائر عراقی دغدغه‌ای به نام گمشدگی وجود ندارد یا زائر عراقی دغدغه زیارت کاظمین، سامرا و نجف را در سفر اربعین ندارد اربعین همانطور که گفتم از نظر زائر عراقی پیاده‌روی به سمت کربلا است تا جایی که استطاعت آن را دارد.

او با بیان اینکه در روز اربعین تمام موکب‌های عراقی جمع آوری می‌شوند خاطرنشان کرد: وضعیت زائر ما در عراق کاملا متفاوت است زائر ایرانی وارد یک کشور دیگر شده که نیازمند امنیت، خدمات و تغذیه است 75 درصد زائران به سامرا می‌روند و تلاش می‌کنند در فرصتی که دارند به همه شهرهای زیارتی سفر کنند قطعا اگر برنامه‌ریزی، مدیریت و حمایتی از سوی ما نشود زائر ایرانی دچار مشکل خواهد شد. ما نمی‌توانیم زائر ایرانی را در عراق رها کنیم چرا که روابط دو کشور دچار مشکل می‌شود. زائر ایرانی نیز باید هم از طریق مردمی و هم از طریق دولت مدیریت شود در خصوص موکب‌ها و غذا بخش مردمی زائران را مدیریت می‌کنند اما در بخش امنیت و حمل و نقل باید با هماهنگی دولت عراق خدمات را ارائه دهیم.

سفیر ایران درعراق با بیان اینکه زائر ایرانی باید 100 تا 200 هزار دینار برای سفر به همراه داشته باشد و گرنه دچار مشکل خواهد شد، گفت: در اربعین عراقی‌ها خدمات می‌دهند و ما باید به آنها کمک کنیم یعنی عراق خودش نیازش را تامین می‌کند و در جایی که نتوانست ما به آنها کمک می‌کنیم.

مسجدی با بیان اینکه دو هزار دستگاه برای تردد زائران در ایام اربعین نیاز داریم گفت: تعداد دستگاه‌ها باید مشخص شود همچنین اسامی رانندگان و شماره ماشین‌ها باید در اختیار دولت عراق قرار گیرد تا افراد با مشکل مواجه نشوند.

وی در خصوص توزیع ارز در عراق نیز گفت: سال گذشته مشکلات ارزی حلاوت پیاده‌روی اربعین را کمتر کرد من معتقدم توزیع پول در داخل عراق اصلا امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در عراق آزاد هستند و رسانه دولتی در عراق وجود ندارد بنابراین موضوع رسانه و مدیریت آن در عراق موضوع بسیار سخت و پیچیده‌ای است.

سفیر ایران در عراق گفت: ما برای روزهای پایانی ماه صفر پیش بینی ورود سه میلیون زائر عراقی را به کشور داریم بنابراین باید از این لحاظ نیز آمادگی لازم را داشته باشیم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان