arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۹۹۳۱۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸

۷۰ درصد بار بیماری‌ها در کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که ٨٥ درصد علت مرگ در کشور، بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: بیش از ٧٠ درصد بار بیماری‌های کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان این‌که ٨٥ درصد علت مرگ در کشور، بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: بیش از ٧٠ درصد بار بیماری‌های کشور ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.

 

دکتر افشین استوار در سمینار وضعیت سرطان، تهدیدها و فرصت‌ها اظهار کرد: بیماری‌های قلبی- عروقی و بیماری‌های روانی بیشترین میزان بار اقتصادی را در دنیا ایجاد کرده و در کشور ما هم در صورت ادامه وضعیت فعلی و شیوع سرطان، تعداد مرگ و میرها تا سال ٢٠٤٠ به میزان دوبرابر افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: ٨٥ درصد علت مرگ در کشور، بیماری‌های غیرواگیر است و از حدود ٣٨٠ هزار مرگ در سال، تعداد ٣٠٠ هزار مرگ به علت بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد و ٧٦ درصد بار بیماری‌ها به علت بیماری‌های غیرواگیر است.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت از عوامل فزاینده مرگ و میر هستند که در این بین بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان شیوع بیشتری دارند و حجم بالاتری از مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند که ناشی از افزایش سن و امید به زندگی و بهبود وضعیت ثبت بیماری‌ها است و همین عوامل علت اصلی افزایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و بخصوص سرطان‌ها است.
دبیر کمیته سرطان وزارت بهداشت در ادامه مهم‌ترین عامل افزایش سرطان را بالا بودن عوامل خطر وقوع این بیماری برشمرد.

 

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که این عوامل خطر کنترل نشوند، شاهد سالانه ٤٠٠ هزار مرگ در سال‌های آتی خواهیم بود.
استوار مهم‌ترین راهبرد کشور در سال‌های اخیر را تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برشمرد و گفت: هدف کلی از تشکیل این کمیته، یکپارچگی در برنامه‌ریزی و نظارت بر سرطان است و مهم‌ترین دستاورد آن، تدوین سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است که به تصویب و تایید رییس جمهور رسیده است.

 

وی کاهش ٢٥ درصدی مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر تا سال ٢٠٢٥، کاهش ٣٠ درصدی شیوع مصرف دخانیات، کاهش ٢٥ درصدی شیوع فشار خون بالا و ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی را از جمله اهداف این سند برشمرد که با اهداف سازمان جهانی بهداشت در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر منطبق است.

 

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین به تدوین برنامه ملی تشخیص زودرس سرطان اشاره کرد و گفت: در این برنامه تاکید بر گروه‌های پرخطر است و سرطان‌های سینه، روده بزرگ و دهانه رحم در همان مراحل اولیه، غربالگری شده و به سطوح مورد نیاز ارجاع داده می‌شوند

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان