arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
الجزیره بررسی کرد؛

آیا آمریکا پشتِ عربستان و امارات را در رویارویی با ایران خالی می‌کند؟

به گفته دیوید دوروش، معاون وزیر دفاع سابق آمریکا، صحبت جوزف دانفورد در مورد اینکه کشورش نمی‌تواند به حملاتی که به هم پیمانان سعودی و اماراتی اش می‌شود، پاسخ دهد، به معنی آن نیست که آمریکا دیگر نمی خواهد از هم پیمانان خود حمایت کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیا آمریکا پشتِ عربستان و امارات را در رویارویی با ایران خالی می‌کند؟

الجزیره نوشت: به گفته دیوید دوروش، معاون وزیر دفاع سابق آمریکا، صحبت جوزف دانفورد در مورد اینکه کشورش نمی‌تواند به حملاتی که به هم پیمانان سعودی و اماراتی اش می‌شود، پاسخ دهد، به معنی آن نیست که آمریکا دیگر نمی خواهد از هم پیمانان خود حمایت کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، وی در گفتگو با الجزیره افزود: منظور جوزف دانفورد آن است که آمریکا با هم پیمانان خود در خلیج فارس  در مورد اقدامات دفاعی، مذاکره‌ای داشته است و به اندازه نیاز، در زمان حمله به این کشورها، به آن‌ها کمک می‌کند، اما هرگز بازدارندگی کاملی را برای آن‌ها فراهم نمی‌کند.

دوروش از هم پیمانان آمریکا در منطقه خواست که توانایی‌های دفاعی شان را برای حمایت از خود گسترش دهند؛ چرا که ملت آمریکا از مشارکت کشورشان در جنگ‌های خارجی، ناراضی هستند و مسئولان این کشور دیگر نمی‌توانند جنگ‌های خود برای دفاع از نظام‌های غیر دموکرات را توجیه کنند.

اما عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کویت تاکید کرد که اظهارات فرمانده نظامی آمریکا، غیر منتظره بوده و با موضع ترامپ که از ایران و فعالیت‌های ان در منطقه انتقاد می‌کند، تناقض دارد.

وی تصریح کرد که یک حالت بی اعتمادی بین دولت‌های خلیج فارس و آمریکا وجود دارد که چه بسا همین مساله باعث شود این دولت‌ها به دنبال جایگزین بهتری برای آمریکا باشند. این در حالی است که ایالات متحده معتقد است اهمیت خلیج فارس، به اقتصاد جهان مربوط می‌شود، که بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیر می‌گذارد.

الشایجی بر این عقیده است که ایران از این بی اعتمادی استفاده می‌کند، همانطور که اظهارات دانفورد نیز این کشور را برای ادامه نفوذ در منطقه از طریق نیرو‌های نیابتی اش، تشویق می‌کند.

از سوی دیگر، لقاء مکی، پژوهشگر مرکز مطالعات الجزیره می‌گوید: تفسیر اظهارات دانفورد آن است که آمریکا قصد باجگیری از عربستان و امارات را دارد، تا در مقابل معاملات سلاح، مبالغ بیشتری بپردازند و از سیاست آمریکا تبعیت کنند.

وی معتقد است که آمریکا قدرت حمایت از هم پیمانانش در خلیج فارس را داشته و می‌تواند از آن‌ها در مقابل ایران محافظت کند، اما نمی‌خواهد چنین کند. ضمن اینکه مطلقا از جنگ فراگیر با ایران نیز صحبتی نمی‌کند. از این رو، امارات به سمت تفاهم با ایران رفت، تا بیش از این زیان نبیند.

مکی پیش بینی می‌کند که عربستان وارد مذاکره با ایران نشده و به جای تکیه بر آمریکا، بر اسرائیل تکیه کند؛ دلیل این ادعا می‌تواند حملات اخیر اسرائیل به پایگاه‌های گروه های نزدیک به ایران در عراق باشد، که با تامین مالی عربستان، اجرای اسرائیل و پوشش دهی آمریکا، انجام شد.

نظرات بینندگان