arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۰

بازهم خودسوزی؛ این بار در اردن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واحد مرکزی خبر نوشت: دو شهروند اردنی در اعتراض به شرایط سخت معیشتی و فساد، خودسوزی کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، ناصر شدید خبرنگار این شبکه در امان در گزارشی درباره گسترش پدیده خودسوزی میان شهروندان اردنی گفت: این مراسم عزاداری یکی از شهروندان اردنی است که خود را به اتش کشید.

وی پیش از خودسوزی در پیامی به ملک عبد الله پادشاه اردن گفت در اعتراض به فساد و پارتی بازی به این اقدام دست خواهد زد. احمد المطارنه که پانزده فرزند داشت خود را در مقابل دربار اردن به اتش کشید. علاء المطارنه پسر این شهرند تصریح کرد:«او هزار و دویست دینار اردنی حقوق می گرفت.

آنان (مدیرانش) بدون هیچ علتی وی را پیش از موعد بازنشسته کردند در حالی که همیشه گزارشهای ارزیابی نحوه کارش مثبت بودند». سیف الهندی یکی از دوستان خانواده مطارنه خاطرنشان کرد: «وی با وجودی که پانزده فرزند داشت در اعتراض به فساد به این اقدام دست زد.

مفسدان او را پیش از موعد بازنشسته کردند». خبرنگار این شبکه در ادامه افزود: احمد مطارنه یک هزار و هفتصد دلار دریافت می کرد ولی پس از بازنشستگی حقوق وی سیصد دلار شد. زیادی العمری یکی از همکاران احمد المطارنه گفت:« مدیران او را پیش از موعد بازنشسته کردند.

احمد یک سال و نیم فرصت داشت تا بازنشسته شود.

حقوق بازنشستگی اش یکصد و هفت دینار شد با این حقوق خیلی دشوار است هزینه یک خانواده تامین شود». گزارشگر این شبکه با اشاره به این که شهروند دیگری به نام یاسین الزعبی که بیش از بیست سال سن داشت هم خود را به اتش کشید، تصریح کرد: وی معلم در مدرسه دولتی بود و به علت شرایط بد معیشتی به این اقدام دست زد. حسین الخزاعی استاد علوم سیاسی تصریح کرد: «شهروند اردنی در شرایط ناامید کننده به سر می برد.

فقر، بیکاری، ظلم ، اقدامات تبعیض آمیز و نبود عدالت باعث شد که مردم به خودکشی رو بیاورند.

اگر انسان از یافتن راه حلی برای مشکلاتش نا امید شود به خودکشی دست می زند». ناصر شدید در پایان گزارش خود با اشاره به این که دستگاه های امنیتی اردن درباره افزایش میزان خودکشی اظهار نظر نکردند، خاطرنشان کرد: روانشناسان و جامعه شناسان فقر و ظلم را عامل افزایش میزان خودکشی دانسته اند این همین عواملی است که باعث شد نظامهای حاکم در برخی کشورها عربی سرنگون شود.
نظرات بینندگان