arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۸
گزارش «الجزیره» از

واکنش‌ها به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران / انگلیس: ناامیدکننده بود / روسیه: تراژدی نبود / آمریکا: غافلگیر نشدیم / فرانسه: به تلاش خود برای التزام ایران به برجام ادامه می‌دهیم

وزارت خارجه بریتانیا، اقدام ایران در مورد فعال کردن سانتریفیوژها برای افزایش میان غنی سازی اورانیوم را ناامیدکننده دانسته و ضمن بیانیه ای این تحول را برخلاف تعهدات ایران در ضمن برجام برشمرد. با این حال، انگلیس اعلام کرد که با شرکای اروپایی و بین المللی خود برای کشیدن فتیله بحران با تهران تلاش می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش‌ها به گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران / انگلیس: ناامیدکننده بود / روسیه: تراژدی نبود / آمریکا: غافلگیر نشدیم / فرانسه: به تلاش خود برای التزام ایران به برجام ادامه می‌دهیم

الجزیره نوشت: وزارت خارجه بریتانیا، اقدام ایران در مورد فعال کردن سانتریفیوژها برای افزایش میان غنی سازی اورانیوم را ناامیدکننده دانسته و ضمن بیانیه ای این تحول را برخلاف تعهدات ایران در ضمن برجام برشمرد. با این حال، انگلیس اعلام کرد که با شرکای اروپایی و بین المللی خود برای کشیدن فتیله بحران با تهران تلاش می کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: در مقابل، ایران تصریح کرد که زمان اروپایی ها کم است و باید به تعهداتشان برای حفظ توافق هسته ای عمل کنند و انتظار تعهد یک جانبه تهران به این توافق را نداشته باشند.

این در حالی است که هیئتی از آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز یکشنبه برای برگزاری نشستهای مهمی وارد تهران شد و جمهوری اسلامی تاکید کرد که برنامه ای برای محدود کردن قدرت آژانس و ممانعت از رسیدن آن به پایگاههای هسته ای خود ندارد.

این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا، مارک إسپر، در جریان نشست مطبوعاتی با همتای فرانسوی خود در پاریس تاکید اعلام کرد که از اعلام راه اندازی سانتریفیوژ های تهران و افزایش غنی سازی، غافلگیر نشده است.

وزیر دفاع فرانسه نیز در این باره گفت که کشورش به تلاش های خود برای سوق دادن ایران به سمت التزام به توافق هسته ای ادامه می دهد و تحرکات آمریکایی و اروپایی برای تقویت امنیت خلیج فارس باید کامل و هماهنگ باشد.

در همین چارچوب، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین تاکید کرد که نباید گام سوم ایران در مورد کاهش تعهداتش در برجام را یک تراژدی بزرگ نشان داد؛ چرا که این اقدام ایران بدون شک تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای صورت می گیرد.

این دیپلمات روس خاطر نشان کرد که اقدام تهران تهدیدی برای ممنوعیت انتشار سلاح اتمی نبوده و تنها یک اشاره قوی و تازه، از سوی ایران، برای نشان دادن ضرورت بازگشت توازن در چارچوب برجام است.

این واکنش ها در پی اعلام اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات ایران به توافق هسته ای، که با هدف عمل کردن دیگر طرفهای توافق به تعهداتشان صورت گرفت، ظاهر شد.

نظرات بینندگان